E-handeln Bluegaz ser hur femtiotalister snabbt blivit vana nätshoppare efter pandemin.
Den köpkraftiga målgruppen kallas ibland silverrävar och har snabbt kommit ikapp sina yngre målgrupper gällande internetanvändning och näthandel.
Som de flesta av oss minns blomstrade näthandeln i Sverige under pandemin; År 2020 ökade e-handeln totalt med 40 procent. Trots att Sverige numera öppnat upp uteliv och restauranger igen fortsätter onlineshoppandet vara en naturlig del av svenskars köpbeteende, enligt e-handelsbarometern 2021.
Åtta miljarder spenderades på hem, trädgård & inredning under 2021
Inställda resor gav upphov till mer hemmafix och grillning i trädgården med familjen under pandemin. Detta ledde till att de varor som ökade mest under blev pandemin var de inom trädgård, inredning, hem och hus. Är vi fortfarande lika hemmafokuserade nu när pandemin är över? E-handelsbarometern visar att även om inköp av resor ökat med 67% sedan 2020 så spenderade svenskar hela 3,4 miljarder på kategorin hem, bygg och trädgårdsvaror och ca fem miljarder på inredning under 2021.
Rekordtillväxt för grillföretaget
Bluegaz är ett grillföretag som haft stor tillväxt under coronaåren. Företaget dubblade sin försäljning under 2020 och har sett en fortsatt stabil ökning sedan dess. Enligt e-handelschefen Isabella Kron har de flesta kunder hos Bluegaz snabbt anpassat sig till den digitala affärsmodellen. Att köpa dyra produkter till hemmet utan att först få känna och klämma är numera normen för de flesta kunder, men så har det inte alltid varit.
-Att klicka hem en gasolgrill eller ett utekök online var otänkbart för bara fem år sedan, säger Bluegaz e-handelschef Isabella Kron.
Femtiotalisternas påverkan på e-handeln
Mycket av grillföretagets uppsving kan bero på dess målgrupp, vilken är 55-65 år. Femtiotalister är nämligen den åldersgrupp som börjat onlinehandla mest under pandemin och även en av de åldersgrupper som gjort sitt första nätköp någonsin de senaste tre åren, enligt rapporten Svenskarna och Internet (2021). Även om femtiotalisterna ligger efter yngre konsumenter i hur mycket och ofta de använder internet så är det grupp som är duktig på att anamma digitala tjänster och detta sker snabbt, vilket rapporten Svenskarna och internet konstaterade redan 2018.
Personlig service är fortfarande viktigt
Anna Norlander, VD för The Friendly Swede belyser vikten av att kunna prata direkt med sina kunder och snabbt kunna anpassa sig, vilket är fördelen med en mindre e-handel. Bluegaz VD Åke Bergkvist instämmer i att närhet, tydlighet och transparens är avgörande i utformandet av den digitala kundresan, särskilt under pandemin. Speciellt viktigt är det för målgruppen mellan 55-65 som ofta ser personlig service som en naturlig del av köpet, enligt Åke Bergkvist:
– Femtiotalisten brukar oftast vilja ha personlig kontakt via mejl eller telefon innan de gör ett köp, till skillnad från yngre kunder som hör av sig ifall de behöver hjälp först efter de handlat.