Pandemiläget har sedan covid-utbrottet till stora delar påverkat konsumenternas val av handel i fysisk butik respektive e-handel, men mycket tyder på att framtidens vinnare finns bland dem som kan erbjuda båda kanalerna.
Många e-handelsbolag har haft motvind i år då kunderna börjat återgå till fysiska butiker i samband med ett bättre pandemiläge och lättade restriktioner, det gäller både Sverige och många andra länder.
E-handeln i Sverige minskade med runt 15 procent under årets sju första månader jämfört med motsvarande period förra året, enligt Svensk Handels e-handelsindikator.
Men den första och mer akuta fasen av pandemin gav å andra sidan ett rejält lyft till e-handeln.
Det har under pandemin växelvis varit fördel för e-handel respektive fysisk butik. Jag tror att en kombination av de båda efter pandemin är att föredra, där den gamla världen av provrum och skyltdockor möter den nya världen av algoritmer och artificiell intelligens. Det ligger också i linje med konsumenternas behov, enligt den nya rapporten “High Street Q2 2022” från affärsmäklarna Nordicals, som tar en närmare titt på Köpenhamns huvudgator. Slutsatsen är att konsumenterna kommer att vända sig till de som har både fysiska och digitala försäljningskanaler.
Det är något som jag redan börjar se i mitt eget arbete med digitala lösningar. Tänk dig till exempel ett skyltfönster som vid första anblicken ser ut som en vanlig butiksfasad, men som i själva verket är en stor skärm med en kamera monterad ovanpå. Kameran skulle kunna läsa av en butiksbesökares biometriska data, t.ex. ålder och kön, så att displayen skulle visa produkter som konsumenten sannolikt skulle lockas av, med andra ord en slags dynamisk skyltfönsterreklam för en produkt att komma in och prova.
Tänk dig att en kund i en klädbutik i provrummet möts inte bara av en vanlig spegel, utan även av en digital spegel som fungerar som en avatar, där de i bästa mixed reality-stil kan prova både de fysiska kläderna som de har hittat i butiken och digitala versioner av liknande plagg som butiken till exempel inte har i lager just nu.
Perspektiven är många. Just nu testar några av branschens föregångare system som visar hur länge olika typer av kunder spenderar i en viss butik. Kvinnor kan till exempel tillbringa betydligt mer tid i en skoaffär än män, medan det kan vara helt annorlunda i en sportbutik – en insikt som är guld värd för butiksägare.
Framtida shoppinglösningar kommer att göra det möjligt för butikerna att skörda gyllene kunddata, till exempel genom data som samlas in från digitala provrum. Det går då att utforma butikerna bättre, öka självbetjäningen och fylla hyllorna med de varor som kunderna gillar. Digitalt integrerade showrooms kan kombinera det bästa från båda världarna.
Ytterligare en indikation på att en kombination av e-handel och fysisk butik är att föredra finns i en undersökning om e-handel av Adobe från slutet av förra året. Digitala interaktioner med återförsäljare påverkar kundernas helhetsupplevelse av återförsäljaren mer än om de handlar i butik, enligt över hälften av respondenterna i undersökningen.
Möjligheten att erbjuda en heltäckande shoppingupplevelse är fortfarande den fysiska butikens trumfkort, där kunden kan känna och prova varorna innan ett köpbeslut fattas. Enbart e-handel har många fördelar men missar den möjligheten. Samtidigt behöver fysiska butiker ta intryck av e-handeln om de vill hålla jämna steg med konkurrenterna på nätet, där konsumenten ofta bara är ett par klick bort från ett avslutat köp.