2020 var ett bra år för de allra flesta online tjänster.
Enligt Forbes hade tiden som spenderades på internet varje dag fördubblats från föregående år redan i september.
E-handeln hade ett av sina bästa år, både globalt och i Sverige. För att behålla utvecklingen och göra 2021 till ett lika starkt vinstår behöver webbplatser och applikationer satsa på att bli ännu mer nåbara och användarvänliga. För att lyckas med detta har inspiration hämtats från andra branscher och flera av årets trender delas med spelbranschen.
Trendprognos för spelbranschen
Den nätbaserade spelbranschen, med online casinon och bettingsidor, har alltid varit tidig med att testa innovationer och nya koncept. Det här gäller både betalningslösningar, inloggning och registrering samt ny teknik i spel. Under 2021 kommer arbetet med att utveckla tjänsterna att fortsätta.
Det kommer att satsas mer på upplevelsen i mobilen. Prognoser för hur marknaden kommer att utvecklas pekar på att nästan 60 procent av allt spelande kommer att ske i mobilen vid nästa årsskifte. Detta beror bland annat på att transaktioner och identifiering, t.ex. med BankID, görs enklare via mobilen.
Bettingbolag väntas satsa mer på e-sport. Betting online är en av de vanligaste spelformerna och det finns tillgängligt på hundratals sporter och evenemang, stora som små. Det erbjuds olika typer av spel, såsom kombinationsspel och singelspel. Det går att spela live och på långtidsspel, vilket gör att det passar flera typer av spelare. E-sporten är sedan ett antal år en populär bettingkategori, men dess tillväxt har gjort att utbudet behöver öka. Bettare vill kunna spela på nationella ligor och turneringar, såväl som på internationella mästerskap och matcher.
Det fortsätter att satsas på VR- och AR-teknik. Tack vare utvecklingen av bättre VR-glasögon har fler spelutvecklare valt att utveckla casinospel som har stöd för tekniken. Det finns även idéer om att skapa virtuella casinomiljöer där spelarna ska kunna röra sig runt i en virtuell värld, och därifrån kunna välja vilka spel de vill spela.
Liknande trender för e-handeln
Bättre betallösningar, användarvänliga webbplatser och snabba leveranser är alltid utmaningar och processer som e-handeln arbetar med att optimera. En närmare titt på årets trendprognos visar att e-handeln följer samma spår som spelbranschen.
Mobilhandeln har varit på uppgång sedan 2018. 2019 var Sverige landet med näst flest mobilköp i världen. Allt fler väljer att handla i mobilen, dels för att enheten är tillgängligare men också för att webbsidorna är smidigare och mer användarvänliga. Under året förväntas e-butiker att förfina sina tjänster för att öka sannolikheten att ett besök leder till köp.
VR förväntas att bli en del av detaljhandeln online. En stor utmaning är att behålla kundmötet även om handeln sker på nätet. VR kan bli ett bra verktyg för kund och personal att interagera med varandra. Det öppnar upp för möjligheten att låta kunder gå in i virtuella butiker och ”titta och känna” på produkterna innan de bestämmer sig för att genomföra ett köpa.
2021 verkar bli ett år då mobilen tar mer utrymme och ny teknik tas i bruk på innovativa sätt. Om det kommer att bli en succé för såväl e-handeln som spelbranschen, får vi se när vi närmar oss 2022.