D-food Index är en återkommande kvartalsrapport från Svensk Digital Handel om livsmedelsförsäljningen över nätet.
Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för insamling och kvalitetssäkring av data.
D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 23 procent under fjärde kvartalet 2017 jämfört med fjärde kvartalet 2016. Försäljningen av lösplock ökade med 42 procent medan middagslösningar minskade med 7 procent. Sett till helåret 2017 ökade mataktörernas nätförsäljning med 19 procent. Detta var lägre än helårsprognosen om 30 procent och beror främst på en svagare utveckling än väntat för middagslösningar.
Svensk Digital Handel kommenterar utfallet
– Det fjärde kvartalet är höjdpunkten på handelsåret och kulminerar för dagligvaruhandlarna med jul och nyår. Särskilt julhandeln omgärdas av vanor, alltifrån vad som ska stå på julbordet till var man handlar varorna någonstans. Att vi nu ser årets starkaste tillväxttakt just under det fjärde kvartalet är talande för den förändring som har skett och att konsumenterna tagit näthandeln till sig, säger Malin Winbom, tf VD på Svensk Digital Handel.
– När det kommer till 2018 tror jag att vi kommer att få se en fortsatt stark e-handelstillväxt. Det finns fortfarande en enorm tillväxtpotential i nya konsumenter men även i att redan digitala konsumenter flyttar över en större del av sin livsmedelskonsumtion till nätet, avslutar Malin Winbom.