Kölapp ska hjälpa svenska företag i Coronatider
CRMKonsulterna lanserar tjänsten Kölapp, en digital köfunktion som baseras på QR-koder. Appen togs fram i samband med årets Hack the Crisis inom kategorin ”Rädda näringsliv – digital lösning”. Kölapp förser både företag och användare med en lättanvänd kölösning som samtidigt värnar om kunden och medarbetarnas hälsa.
CRM-Konsulterna lanserar Kölapp, en tjänst som ska hjälpa företag att uppfylla kraven från Folkhälsomyndigheten kring social distansering i exempelvis butiker. När en butik eller restaurang registrerar sig till tjänsten får de en QR-kod som de kan skriva ut eller använda digitalt. Kunden kan sedan scanna QR-koden på plats, från sociala medier eller via företagets hemsida och få en kölapp direkt i telefonen. Först ut att använda tjänsten är Åsas fisk i Spånga.
– Kölapp ger dig som användare en bättre upplevelse när du ska handla, och du behöver inte vara i butiken och vänta på din tur. Istället får man information om ungefär hur lång tid det är kvar och hur många nummer det är framför, direkt i mobilen. Framgent tror vi detta är det nya sättet att stå i kö. Kunden drar en kölapp hemifrån och planerar sina inköp och ärenden utan att behöva köa i trängsel, säger Kathrine Hogseth, vd på CRM-Konsulterna.
Kölapp sätts upp enkelt genom att man fyller i ett formulär och kräver ingen extra hårdvara. Appen är utvecklad i Microsoft Power Platform och kopplad till Microsofts molnlösningar i Azure. CRM Konsulterna ser på sikt att man ska anpassa och utveckla tjänsten med fler funktioner, allteftersom den börjar användas av företagare och konsumenter.
– Det fina med Kölapp är att tjänsten skapar nya möjligheter för både kunden och företaget genom att digitalisera en fysisk rutin – att stå i kö. Det är fantastiskt hur snabbt man kan skapa en ny lösning med hjälp modern teknik och dessutom skapa stort mervärde för svenska företag, säger Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft i Sverige.