Den uppkopplade elcykeln Cowboy som nyligen kom till Sverige och Danmark rullar nu vidare till USA.
Med avancerad teknik och en minimalistisk design utan knappar eller traditionell kedja vill Cowboy bli ett mer hälsosamt alternativ också i USA där de urbana miljöerna ofta brottas med trafikstockningar och dålig luft.
Elcyklarna säljs direkt på nätet och finns nu på tolv marknader.
Många stadsmiljöer i USA brottas med stora trafikproblem. Det går långsamt och är stressigt att ta sig fram. Och med ett ökande antal bilar blir problemen med trafikstockningar och luftföroreningar allt större. Men medvetenheten om hälsa och miljö växer också snabbt.
Under 2020 tillbringade den genomsnittliga bilisten i New York cirka 100 timmar i trafikköer trots att det var pandemi och samhället var nedstängt.
– Vi har haft en imponerande försäljning i Europa med 100 procent fler sålda enheter under det första kvartalet i år jämfört med 2020. Jag är glad över att äntligen komma in på den amerikanska marknaden när allt fler vill kunna ta sig runt i städerna på ett grönare och mer hälsosamt sätt, säger Adrien Roose, VD och grundare av Cowboy.
Cowboy är känt för sina uppkopplade och stilrena elcyklar som är enkla att använda. Ägaren får en smidig och säker resa tack vare inbyggda funktioner som falldetektering, appnavigation, stöldskydd och försäkring. Och den trådlösa uppkopplingen ser till att deras cyklar alltid har den senaste programvaran.
Bara de senaste Cowboy-modellerna kommer att säljas i USA: Cowboy 4 och Cowboy 4 ST (step-through) utan stång. Båda har ett integrerat fäste för din smartphone på cykelramen som gör att den laddas trådlöst medan du cyklar. Cyklarna har den senaste motortekniken och 50 procent större dragkraft som ger optimalt stöd i uppförsbackarna.
I Sverige kan den som bor i Stockholm och Malmö enkelt boka en testtur för att få en helt ny form av cykelupplevelse.