40 procent av de svenska konsumenterna förväntar sig att deras shoppingvanor kommer att förändras permanent efter covid-19-pandemin.
Det visar en internationell studie från konsulthuset Simon-Kucher & Partners.
Redan innan pandemin drabbade Sverige hade en betydande del av de svenska konsumenterna flyttat större delen av sina inköp från fysiska butiker till internet. Enligt undersökningen gjorde 24 procent av de svenska konsumenterna de flesta av sina inköp på nätet före covid-19 och låg därmed nära det europeiska genomsnittet. I Kina handlar betydligt fler främst på nätet, och nu följer européerna efter: Trenden mot mer shopping på nätet och mindre i fysiska butiker verkar intensifieras både i Sverige och i de flesta andra europeiska länder.
– Om aktörerna i svensk detaljhandel inte redan var medvetna om det här blir de det nu: Konsumenternas beteende och preferenser förändras och detaljhandeln måste anpassa sig till de nya tiderna. De fysiska butikerna kommer inte att dö ut, men de butiker som inte anpassar sig riskerar att behöva stängas, säger managing partner Andreas Jonason från Simon-Kucher & Partners.
– Det är i huvudsak bekvämlighetsaspekterna i onlineshopping som fler har upptäckt då transporter och tillgänglighet är mycket större på nätet jämfört med fysiska butiker. Först på fjärde plats kommer pristransparens och möjligheten att få en ”bra deal”. Vilket indikerar att det fortsatta skiftet online inte främst kommer att drivas av lägre priser när pandemin klingar av, säger Andreas Jonason.
Det är i första hand inom områdena möbler, mode och skönhet samt utrustning för barn som många svenska konsumenter förväntar sig att ändra sina shoppingvanor. Där förväntar sig 43–48 procent av svenskarna att deras shoppingbeteende kommer att förändras permanent. Å andra sidan förväntar sig bara 24 procent permanent förändrade shoppingvanor när det gäller mat.
Medan 40 procent av de svenska konsumenterna enligt undersökningen förväntar sig att deras shoppingbeteende kommer att förändras permanent, förväntar sig 39 procent permanenta beteendeförändringar när det kommer till att hitta inspiration och produktinformation före själva köpet.
– Svaren från de svenska deltagarna i studien bekräftar att framtidens konsumenter inte kommer att lägga vikt vid om de har köpt en vara i en fysisk butik eller på nätet. De kommer att använda flera olika kanaler för att hämta information om den produkt de funderar på att köpa, och det kommer att vara mindre viktigt för konsumenterna var de köper den. Därför måste återförsäljarna fortsätta att arbeta med sina strategier för hur de ska kunna sälja både på nätet och via fysiska butiker i framtiden, säger Andreas Jonason.