Måndag 4e maj börjar Jakob Liljedahl som Head of AI på Coop.
Han kommer att tillhöra affärsområdet Digital som leds av Amer Mohammed. Jakob har flera år bakom sig i försäkringsbranschen där han haft olika roller och arbetat inom områden som analys, strategi och prognostisering. När han var på Trygg-Hansa byggde han upp och utvecklade företagets erbjudande inom kundanalys. Jakob kommer närmast från rollen som Nordic Head of Customer Analytics på försäkringskoncernen RSA, som äger Trygg-Hansa, där han på nordisk basis ansvarade för arbetet med kundanalys och drev utvecklingen mot mer avancerad analys med hjälp av Big Data och AI.
– Det här är en ny roll som vi tillsätter på Coop och Jakob med sin erfarenhet är rätt person för jobbet. Vi har flera initiativ inom AI och Machine Learning på gång som ska börja testas skarpt väldigt snart. Med Jakob på plats har vi möjlighet att ta ett störa tag inom området AI och ytterligare flytta fram våra positioner i branschen, säger Amer Mohammed, affärsområdesdirektör Digital.