IONITY är ett joint venture mellan BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company och Volkswagen Group med Audi & Porsche.
Uppdraget är att skapa ett nätverk av HPC-laddare (High Power Charging) för elbilskunder över hela Europa för att möjliggöra e-mobilitet på långdistans. Circle K och IONITY gör en gemensam satsning för att förverkliga ett europeiskt nätverk. Kunder i Sverige kommer att få tillgång till HPC-laddare på utvalda stationer inom Circle K:s nätverk.
• Circle K inleder nu ett samarbete med IONITY för att installera och driva ett nätverk av HPC-laddare för el-bilar. Nätverket kommer att täcka huvudvägarna för långdistansresor i Europa.
• Nätverket baseras på CCS-standarden (Combined Charging System).
• Effektnivåer på upp till 350 kW gör det möjligt att förkorta laddningstiden avsevärt jämfört med de system som finns på marknaden idag.
– Vi är mycket stolta och glada över vårt samarbete med IONITY där vi tillsammans bygger ett laddningsnätverk med den högsta kapaciteten i Europa. Initiativet visar Circle K:s ambition att vara en del av e-mobilitetslösningen på våra huvudmarknader. Vi vill göra det enkelt för våra kunder att delta i de tekniska framsteg som nu, för första gången, möjliggör snabb laddning för resande på lång distans, säger Morgan Wiktorsson, VD Circle K Sverige.
IONITYs nätverk kommer att bestå av cirka 400 HPC-laddare i flera länder i Europa. Varje station har i genomsnitt sex laddpunkter. Circle K kommer att vara IONITYs nätverkspartner i sju länder. Planen är att etablera nästa generations snabbladdare på stationer i Norge, Sverige, Danmark, Irland, Litauen, Lettland och Estland.
– Circle K har ett omfattande nätverk med stationer på strategiska lägen, och de har redan bra erfarenhet av ett erbjuda elbilsladdning. Våra företag har ett gemensamt mål att erbjuda snabba, innovativa och bekväma laddningslösningar för våra kunder, säger Head of Nordic & Baltic IONITY, Jan Haugen Ihle.
Med en effektnivå på upp till 350 kW gör nätverket det möjligt för elbilar, som har tekniken, att avsevärt förkorta laddningstiden. Nätverket stödjer befintliga och nästa generations elbilar som har CCS-systemet.
Målet är att möjliggöra resor på lång distans genom ett öppet nätverk av laddningsstationer längs motorvägar och andra huvudleder. Det har inte har varit möjligt för de flesta elbilsförare tidigare.
I Sverige är för närvarande ca 30 stationer planerade. Stationerna kommer att ingå i ett europeiskt nätverk som sammanlänkar grannländer.
Successiv utrullning
IONITY planerar för närvarande att rulla ut 400 stationer i Europa. Circle K och IONITY kommer initialt att rulla ut 60 av dessa tillsammans. Varje station i nätverket har i genomsnitt sex laddpunkter.
HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Piloter förväntas starta i de skandinaviska länderna i slutet av 2017 och resterande under 2018 och 2019.