Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Touchtech är en “no-brainer”
Hem E-HANDEL Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Leverantören Touchtech är en “no-brainer”

Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Leverantören Touchtech är en “no-brainer”

Publicerat av: Redaktionen

Cervera skalar upp samarbetet med leverantören Touchtech och implementerar plattformen i nya butiker som ett led i att bli ledande inom digital transformation i handeln.

Cervera vill erbjuda kunden den bästa kundupplevelsen oavsett kanal genom att visuellt och enkelt visa kunden hela sitt breda onlinesortiment även i fysisk butik, vilket förstärker helhetsupplevelsen för kunden.

Inom Cervera är det IT-chef Rasmus Andersson och hans team som leder den digitala transformationen.

Teamet har tidigare tagit fram egenutvecklade IT-lösningar med stort fokus på e-handel. Nu vänder man blicken mot den fysiska butiksmiljön och dess digitalisering.

  • För att ta ett konkret exempel, tidigare när vi inte har haft en vara i butiken har kunden ibland behövt kliva in bakom kassan och stå och titta på våra små skärmar. Det har varken känts professionellt eller särskilt kundvänligt. Här ser vi att Touchtech, som vi har arbetat med i drygt fem år, kompletterar med en kostnadseffektiv och integrerad butikslösning, säger Rasmus Andersson.

På de interaktiva skärmarna presenteras hela sortimentet och kunder kan på egen hand och med hjälp av butikssäljare hitta information, inspireras till köp och lägga beställningar.

  • Med hjälp av skärmarna blir resultatet att kunden har större sannolikhet att hitta, och kunna köpa, sina produkter, säljaren får mer tid att ägna sig åt service och Cervera förstärker helhetsupplevelsen för kund och När skärmarna inte används aktivt kan de nyttjas till att informera om pågående kampanjer och visa upp inspiration, de blir en del av butiken och rimmar med butikens budskap.

Efter en utvärderings- och utvecklingsperiod väljer nu Cervera att utöka samarbetet med Touchtech till att omfatta fler butiker.

  • Vi rullar ut plattformen strategiskt och tittar på vilka butiker som bäst kan nyttja plattformen. En lärdom är att butikstäta områden kan vara mindre aktuella jämfört med ute i landet där möjligheten att erbjuda hela sortiment på samma, eller mindre butiksyta kombinerat med personligt bemötande kan göra stor skillnad. Vi har länge arbetat med e-handel i fokus och när vi tar klivet mot att integrera den fysiska butiksmiljön handlar det om att förenkla i butikerna, förstärka konverteringen och förbättra kundmötet, vilket vi kan göra med Generellt är vi på Cervera öppna för nya idéer och digitalisering vilket har bidragit till lyckade implementeringar och de butikschefer som nu får plattformen är supertaggade. Som IT-chef när jag kollar på investering kontra vad vi får ut så är Touchtech en ”no-brainer”.

Handelsrådet konstaterar i studien ”Handelns digitalisering och förändrade affärer” att digitaliseringen påverkar handelns affärer i dubbel bemärkelse, dels hur ett handelsföretag gör och sköter sina affärer, dels den fysiska butikslokalen där handeln till största del fortfarande sker. Rådet konstaterar i rapporten att det är genom digitalisering av specifika delar som det fysiska och digitala blir alltmer ihopkopplat, vilket påverkar all form av handel.

  • För Cervera handlar det om att göra det enklare i butiken och skapa endless-aisle- och omnikanal-lösningar som stärker KPI: er som e-beställning i butik, vilken våra butiker mäts på. Jag är stolt över att leda den här utvecklingen och att Cervera har en digital mognad och progressivitet som ger oss möjlighet att utveckla verksamheten för framtiden genom att till exempel skala upp samarbetet med Touchtech. Vi ska vara digitalt starka i alla kanaler, både fysiska och digitala, och integrera och implementera lösningar tillsammans med det med det gemensamma målet att skapa en bättre

Inom kort rullar plattformen ut på fler butiker inom Cervera och fler säljare och kunder får möjligheten att upptäcka möjligheterna med skärmarna.

  • Det är glädjande att se Cervera ta det här steget mot att överbrygga det digitala och fysiska i sin butiksmiljö. Vi ser praktiskt hur vår plattform blir en alltmer naturlig del av handelns digitala transformation, helt i enlighet med marknadens utveckling och rapporter från både Handelsrådet och Svensk Handel. Samarbetet bidrar till att vi drar lärdomar om kund- och försäljningsmönster och kan fortsätta identifiera de fördelar som den här transformationen bidrar till. Ur ett utvecklingsperspektiv är det tacksamt att arbeta med ett digitalt progressivt företag som Cervera och teamet med Rasmus Andersson i ledningen som visar förståelse för de utmaningarna och fördelar digital transformation innebär för handeln, säger Deniz Chaban, VD
Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Touchtech är en “no-brainer”

Annika Nilsson (t.h.) hjälper en kund med hjälp av Touchtechs skärm i Cerveras butik i Halmstad.

Sedan tidigare används Touchtechs strategiska och integrerade plattform av digitala säljverktyg bland annat i 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare.

  • Vi ser fram emot att utveckla samarbetet tillsammans med Rasmus Andersson och Cervera, och att fortsätta integrera Touchtech i framtidens handelsmiljö, redan idag, säger Deniz Chaban

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar