Cerveras lojalitetsprogram Cervera Club byter namn till Klubb Cervera i samband med att en uppgraderad kundklubb lanseras den 7:e maj.
Cervera Club startades för drygt tio år sedan och är idag en av Sveriges ledande lojalitetsprogram inom retail med sina 1,4 miljoner medlemmar. 2017 belönades man med Svensk Handels pris för bästa lojalitetsprogram för sitt sätt att arbeta datadrivet och nu är det dags för den största förändringen sedan starten 2009.
– Vi på Cervera har alltid valt att i första hand titta på våra kunders beteende samt på vad forskningen säger snarare än att följa våra konkurrenter, så även denna gång, säger Sven Johansson CRM-manager Klubb Cervera
Nylanserade Klubb Cervera blir ett lojalitetsprogram med fyra medlemsnivåer, Guld, Silver, Brons samt Medlem Bas. Ett 70-tal medlemsförmåner har med hjälp av medlemmarnas input kokats ner till ett 20-tal, vilka sedan fördelats ut på de fyra nivåerna.
Till de sedan tidigare befintliga medlemsförmånerna med glas- och tallriksgaranti i spetsen har även bland annat prisgaranti, medlemspriser, 365-dagars öppet köp samt flera typer av förtur för de mest lojala medlemmarna lagts till. Genom att arbeta kundfokuserat vill man skapa ett så starkt medlemskap att kunden alltid ska känna att man gör ett tryggt köp hos Cervera.
Ambitionen med nya Klubb Cervera är såklart att skapa merförsäljning, men fokuset ligger i minst lika stor omfattning på att minska priskänsligheten. Upplägget med fyra nivåer samt avsaknad av traditionell bonus avviker från traditionella lojalitetsprogram men ligger helt i linje med aktuell forskning.
En utmaning har varit att utforma medlemsnivåerna på så sätt att de stimulerar till lojalitet sett över hela kundbasen och inte endast bland de mer frekvent handlande kunderna. Det ska vara möjligt att snabbt klättra bland nivåerna lägre ner i hierarkin men samtidigt vara utmanande att nå ända upp till guldnivån.
– Vi har under det senaste året haft ett väldigt positivt momentum på Cervera, något som inte minst även gäller för vår kundklubb. Dubblad e-posteffekt samt rekordnoteringar för kundandel såväl som NPS tar vi som kvitto för att vi är inne på rätt väg, säger Peter Rimbäck VD Cervera.
– Vi är både tacksamma och glada över att vi har klarat av de senaste veckornas turbulens på ett väldigt bra sätt samt är övertygade om att det lojalitetsarbete som vi genomfört under de senaste åren har varit starkt bidragande faktor till detta. Nu är vi väldigt motiverade att ta nästa steg för ökad lojalitet i och med lanseringen av Klubb Cervera och fortsätta att arbeta ännu mer datadrivet och personaliserat för att göra vårt kunderbjudande ännu mer relevant, fortsätter Peter.