Cervera levererar ett starkt resultat under Black Week och dubblar den totala omsättningen.
E-handeln ökar kraftigt med index 400 mot föregående års Black Week och når för första gången över 50 % i andel av Cerveras totala försäljning under en vecka. Inkluderat reservationer till butik ligger andelen av köp som startat digitalt på omkring 65%.
– Det råder ju minst sagt ett väldigt speciellt läge inom handeln i år, där vi måste kombinera ett starkt kunderbjudande med ett bredare ansvar för smittspridningen i våra butiker. Vi tog därför tydliga actions inför årets Black Week och har fokuserat betydligt mer på e-handeln och att samtidigt skapa rätt förutsättningar för säker handel i butik och att aktivt försöka mota tillbaka de värsta besökstopparna, säger Peter Rimbäck, VD Cervera. Vi lyckas pricka in detta på ett riktigt bra sätt. E-handeln ökade kraftigt och jämförbara butiker ökade sett till hela veckan men hade 40% lägre trafik under Black Friday, mycket på grund av att vi uppmanat kunderna att inte komma till oss just då.
– Det är fantastiskt att se vilka resultat som följer av att vi fokuserar på kunderbjudandet varje dag och är ett bevis på att vår nya Optichannel strateg,i att optimera båda kanalerna var för sig, verkligen fungerar. Vi skapar kundnytta på en ny nivå vilket gör att vi får fler nya kunder, de är nöjdare än tidigare och väljer oss därför oftare. Vi har liknande fina resultat per kanal under resten av november som under Black Week.
– Det här är resultatet av ett riktigt starkt team work i hela organisationen med ett mycket snabbare, mer digitalt och datadrivet kundfokus. Vi ser oss själva mer och mer som en e-handlare med butiker! Det är därför extra kul att vara uppe och nosa på vårt långsiktiga mål om 50 % e-handelsandel, drivet av fortsatt e-handelstillväxt, avslutar Peter Rimbäck.
Cerveras E-handelschef Nic Staeger kommenterar den starka E-handelstillväxten:
– Det är otroligt kul att se att vi gör så många rätt just nu. Kunderna älskar vårt sortiment, våra priser och vårt leveranserbjudande. Under hela Black Week hade vi i snitt en order var femte sekund på cervera.se. Vi valde i slutet av veckan att stänga av extern marknadsföring för att kunna prioritera vårt kundlöfte, snarare än ytterligare ökad försäljning. Som E-handelschef blir man extra stolt över att hela bolaget sluter upp kring E-handeln och jag har aldrig varit med om att 50 % under en månad är ren digital försäljning.