Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att ATG har valt Freja eID för nykundsregistrering.
Det innebär en utökning av användandet som hittills omfattat identifiering av befintliga kunder vid inloggning till ATG.se samt fysisk identifiering med Freja eID-appen i butik.
Att göra nykundsregistrering online ställer höga krav på processen, inte minst ifall kundrelationen kommer att omfatta ekonomiska transaktioner. Det finns tydliga krav kring KYC (Know Your Customer) som måste uppfyllas och för bolag med svensk spellicens finns dessutom ett lagkrav att en e-legitimation måste användas vid nykundsregistreringen.
Det har växt fram en ny industri kring detta som i dagligt tal kallas ”Reg-tech”. Ett reg-tech företag tillhandahåller dock oftast bara tekniken för kundregistrering och grundidentifiering, därefter måste varje kund själv hantera processen, lagra ID-handlingar och all känslig persondata.
Freja eID är en e-legitimation som förutom att erbjuda identifiering och signering också erbjuder samma funktion som reg-tech bolagen gör. Skillnaden är att med Freja eID slipper kunden hantera processen och alla känsliga personuppgifter själv. Freja eID står för grundidentifieringen och den säkerställda identiteten kan därefter, med användarens samtycke, delas med onlinetjänster, exempelvis för nykundsregistrering. Förutom KYC-processen och den säkerställda identiteten erbjuder också Freja eID möjlighet att skicka med ytterligare data som behövs i registreringen, exempelvis e-postadress, mobiltelefonnummer, folkbokföringsadress och bild på användaren.
Johan Henrikson, VD Freja eID Group kommenterar:
”Allt fler upptäcker vilket användbart verktyg Freja eID är för nykundsregistrering. Inte bara för att uppfylla regulatoriska KYC-krav, utan framförallt för att det ger en så smidig användarupplevelse. Du kan registrera dig hos en onlinetjänst och skicka med alla dina uppgifter med ett klick, istället för att stansa in det i formulär. Det blir också en sömlös helhetsupplevelse eftersom kunden i nästa steg kan använda Freja eID för inloggning till tjänsten. Inget av detta kan erbjudas av de företag som bara tillhandahåller en traditionell reg-tech produkt.”