Den artificiella intelligensens intåg i marknadsföringen går snabbare än du tror.
Hur påverkar det marknadschefens roll? Läs Bisnodes nypublicerade trendrapport.
Artificiell intelligens har både beskrivits som ”den nya elektriciteten” och jämställts med den industriella revolutionen och internets genombrott. Det kan låta som poetiska överdrifter
– men faktum är att det råder brett konsensus kring att AI och maskininlärning kommer skaka om samhället.
Inom marknadsföringen ser vi det här hända redan nu. Enligt Bisnodes digitala marknads- chef Madeleine Lindgren är AI-driven marknadsföring, eller ”AI marketing”, här för att stanna: – Det är mer än bara ett buzzword, då det förenklar och effektiviserar hur vi jobbar. Marknadsavdelningen kan spara extremt mycket tid och faktiskt göra bättre val och ett bättre jobb, menar hon. De kräver personaliserat innehåll, att vi förstår just dem och vet
när de är redo och intresserade. Men vi kommer inte hinna med att hantera och analysera all den data som finns i dag och det är här AI kommer in.
Magnus Unemyr, konsult inom AI och författare till boken Data-driven Marketing with Artificial Intelligence, instämmer:
– Det här är disruptiv teknologi som förändrar allt i grunden. Processer som tidigare bara kunde utföras manuellt och primärt optimerades med magkänsla eller gissningar blir nu automatiserade och datadrivna, med självlärande algoritmer som ger affärsinsikter vi tidiga- re inte kunde hitta.
För framtidens marknadsavdelning innebär detta stora fördelar, men det kommer ställas nya sorters krav.
– Marknadschefen blir allt mer av en ”ingenjör” och jobbet består i att vara duktig på att samla data och tolka data. Med andra ord förändras marknadschefens jobb rätt radikalt, inklusive att nya kompetenser blir viktiga i denna roll. Från humankunskap till teknik- kunskap, säger Henrik Blomgren, doktor i B2B-marknadsföring på KTH.
I gengäld kommer tekniken, som fortfarande befinner sig i en kraftig expansionsfas, både kunna automatisera repetitiva uppgifter samt hitta mönster och trender i kunddata som inget mänskligt öga kunnat uppfatta.
Resultatet? Medarbetare av kött och blod blir i stället fria att fokusera på det de är bäst på: beslutsfattande och kreativitet. AI är med andra ord ingen luddig framtidsdröm längre. Tåget har redan börjat lämna stationen.
– Om du ska konkurrera på dagens marknad har du snart inget val – du måste förändra dig och ta in ny teknik, konstaterar Madeleine Lindgren.