Ökningen av e-handel
BigCommerce säger följande: “En av effekterna vi har sett på människor i denna period av isolering och osäkerhet är stora förändringar i deras shoppingbeteenden. Från butikshandel till online shopping. Folk ändrar vad de köper, när de köper och hur de köper.”
En undersökning som Engine har gjort visar att människor spenderar i genomsnitt 10–30% mer online. Massor av olika företag övervakar tillväxten i online shopping, ett av dessa företag är Adobe. De använder Adobe Analytics, som övervakar e-handelstransaktioner hos 80 av de 100 största amerikanska handlarna och undersöker produkterna som säljs. Alla har sett den enorma rusningen efter toalettpapper i butikerna men öven online-inköp av toalettpapper ökade med mer än 186% enligt Adobes data. I likhet med toalettpapper är också icke-färskvaror såsom konserver och lagringsstabila råvaror (såsom havregryn, ris och pasta) vanliga produkter i nödberedning. Det är ingen överraskning att online-inköp av dessa varor ökade med 69% respektive 58%.
Förutom de livsmedel som köps på nätet tenderar folk också att spendera mer på andra saker som kläder och inredning. Zalando har till exempel rapporterat en ökning av produkter som såldes på deras plattform under påsken med mer än 100% jämfört med förra året. Detta har lett till att online modeåterförsäljaren givit sina partners och leverantörer lättare tillgång till Zalandos e-handelsplattform under Covid-19 för att nå deras 32 miljoner aktiva kunder. Och vad ska man säga om Amazon? Amazon är officiellt världens största återförsäljare och de har meddelat att de inte längre kan hålla jämna steg med konsumenternas efterfrågan. Som ett resultat kommer de att försena leveransen av ”icke viktiga” produkter eller i vissa fall inte ta emot beställningar av sådana produkter över huvud taget.
Nu är det såklart så att denna situation inte är positiv för alla utan många företag lider av stora problem. Visualcapitalist har forskat på marknader och produkter som snabbast minskar i online-försäljning för tillfället. Lätt att förstå är att produkter som härrör till aktiviteter som resor och events minskar snabbast. Ta t ex resväskor, kameror, badkläder, brudkläder, etc. Dessa marknader och produkter är några av de som har det tuffast just nu. Betänk dock att när denna situation är över och vi har grönt ljus att börja resa igen, gissa vad folk då kommer att köpa? Alla dessa nämnda saker. Då måste du stå beredd.
Är du redan online?
Ovan har du sett en ökning av online-försäljning på Amazon och Zalando. Dessa e-handelsjättar har alla de rätta verktygen och de bästa plattformarna så att kunderna enkelt ska kunna hitta de produkter de vill köpa. Vi har sett att under COVID-19 perioden sker en hel del affärer på nätet och om ni är ett av de företag som fortfarande inte är aktiv på nätet så måste ni verkligen tänka på att sätta upp en digital e-handelslösning. Dessa tider är tuffa för alla både personligt affärsmässigt. För att hålla igång ditt företag och hålla kontakten med dina kunder måste du göra flytten till en online-plattform. Det är först när du gjort detta som kunderna kommer att kunna finna dig. Det kommer att ta ett tag innan folk går tillbaka till att handla i vanliga butiker. Om och när de gör det alls är inte säkert. Speciellt om ditt företag säljer exempelvis kameror och du har en tuff tid nu så är det oerhört viktigt att skapa en online-butik för att vara redo när kunderna är intresserade av att köpa dina produkter igen.
Vi kan hjälpa dig med det. Vi kan erbjuda dig en professionell, fullt fungerande webbutik snabbt och inom din budget. Vi kan hjälpa dig att bygga en solid e-handelsplattform med alla viktiga ingredienser som stöder full funktionalitet och bra kundupplevelse. En e-handelslösning på så fort som tre veckor för ett mycket rimligt pris. Vill du veta mer om det? Den 14 maj står vi som värd för ett webbseminarium som kommer att informera dig om hur du kan lansera en online-butik så fort som möjligt.