Ett nytt decennium är här och med det kommer nya trender och innovationer inom resebranschen.
Amadeus har förutspått årets stora tekniktrender inom resande. VR och röststyrning är två områden som dominerar.
1. Röststyrning revolutionerar resebranschen
Röstbaserad interaktion förutspås spela en stor roll för kundupplevelsen, eftersom ett stort skifte just nu håller på att ske mellan mänsklig och datorbaserad aktivitet. Vi upplever det redan överallt i vardagen i form av röstassistenter i våra hem och i mobilen. Nu är denna teknik på framfart även inom resebranschen och vi kommer att se en stor påverkan – framför allt inom kundupplevelser.
2. Superappar blir alltmer populära
Superappar är en trend som växer sig allt starkare. En superapp är en applikation (app) som inkluderar flera olika appar i ett och innebär att användarna bland annat kan vara aktiva på sociala medier, shoppa, beställa mat eller taxi, köpa biljetter, boka rum, och mycket mer, utan att behöva byta mellan olika appar. Vi kan dessutom förvänta oss att appar och annat innehåll till mobilen kommer att utvecklas ytterligare med tanke på att 5G-nätverket blir alltmer utbrett under 2020.
3. Virtuellt resande växer sig starkare
Virtual Reality (VR) kommer att spela en allt större roll inom resebranschen. Eftersom VR-headsets blir allt billigare kommer resebolag att börja använda VR i större utsträckning än tidigare, framför allt för att marknadsföra sina destinationer. Det kommer till och med bidra till att personer som inte har möjlighet att åka utomlands ändå ska kunna få en reseupplevelse.
4. Tekniken avgörande för att behålla lojala resenärer
Tekniken kommer vara en viktig faktor för resebolagen i sitt arbete med lojala resenärer. Resebranschen kommer behöva investera i teknik som gör det möjligt för dem att konversera med sina kunder och samtidigt hålla nere kostnader för att kunna få in nya kunder.
5. Mänsklig kontakt fortsatt viktig
Samtidigt som tekniken kommer att leverera revolutionerande lösningar för kundservice och för att kunna förutspå beteenden samt eventuella problem, föredrar resenärer fortfarande mänsklig kontakt. Resebolagen måste därför se till att bibehålla en balans mellan automatiserade lösningar och personlig kontakt för att kunna leverera den bästa möjliga kundupplevelsen.