Almi Invest investerar fyra miljoner kronor i Easycom, som utvecklar en plattform som gör e-handeln lönsammare för handlaren och enklare för kunden.
I emissionen på totalt 14 miljoner kr deltar ett antal privata investerare och befintliga ägare. Kapitalet skall användas till utveckling, marknadsföring och försäljning.
Idag har många e-handlare problem med att kunden skickar tillbaka en stor del av varorna som beställs. Returhanteringen är dyr och påverkar lönsamheten negativt för flertalet e-handlare.
Detta vill Boråsbolaget Easycom råda bot på med sin plattform, som förenklar och effektiviserar e-handelsprocessen för både e-handlaren och konsumenten genom en smart, digital returhantering.
Plattformens smarta digitala returer ger konsumenten en förbättrad returupplevelse och erbjuder nya tjänster för byten och återköp. I bakgrunden styrs returprodukterna automatiskt till bästa plats som t.ex. butik eller outlet för att optimera affären för e-handlaren genom att minska kostnader. Den unika lönsamhetsberäkningen på kund och produkt ger e-handlaren ytterligare verktyg för optimal marknadsföring och försäljning.
- Easycoms plattform analyserar, visualiserar och optimerar returförfarandet, vilket leder till fler återkommande och nöjdare kunder, stora kostnadsbesparingar och en förbättrad marginal. Den minskade miljöpåverkan är en ytterligare önskad effekt för företagen, säger Björn Westman, Investment Manager på Almi Invest. Detta, i kombination med grundarnas gedigna kunnande inom e-handel, mjukvaruutveckling och logistik, gör att vi ser goda möjligheter för bolaget att lyckas på en växande marknad.
Easycom, som grundades 2017, har siktet inställt på internationell lansering och är redan igång med etablering i Storbritannien. Bolaget leds och är grundat av H&M:s f.d. Global e-Commerce Distribution Manager Peter Hietala och backas upp av ett nätverk av affärsänglar som tidigare innehaft ledande ställningar i teknikbolag som Spotify och Boxon och handelsbolag som IKEA, Didriksons och Vanbruun.
- Smarta digitala returer är ett fundament i våra produkter. Baserat på vår lönsamhetsmotor kan vi ge konsumenten snabba beslut om åtgärder vilket leder till förbättrad kundupplevelse och högre lönsamhet för e-handlaren genom bland annat återkonvertering, säger Easycoms vd och grundare Peter Hietala. Tack vare denna investering kan vi nu ta nästa steg i vår utveckling.