Alltför mycket tid läggs på köp, hantering och rapportering av digitala kampanjer, menar det snabbväxande SaaS-bolaget Adcredo.
Nu adderar bolaget Twitter och TikTok till plattformen som låter användarna hantera sina multikanalkampanjer under ett och samma gränssnitt.
Adcredo är en av de första plattformarna i världen att samla både sök-och sociala mediekanaler för skapande, optimering och rapportering av kampanjer. Genom öppna API:er speglar Adcredos plattform de största mediekanalernas funktioner för medieköp. På bara några knapptryck kan annonser uppdateras i en eller flera kanaler parallellt och användarna får en realtidsuppdaterad och automatiserad rapportering av sina kampanjer. Adcredos användare har sedan tidigare kunnat annonsera på Facebook, LinkedIn, Instagram och Google Ads genom ett och samma gränssnitt. Nu under september 2022 adderas även Twitter och TikTok till plattformen.
- Marknadsförare ska kunna lägga tid på roligare och viktigare saker än administrativt
Oavsett om du är nybörjare på marknadsföring eller expert är vårt mål att göra digital marknadsföring enklare och mer hanterbart för dig. Nya kanaler har anslutits löpande till plattformen och det känns fantastiskt att nu kunna addera Twitter och TikTok till vårt erbjudande, säger Mikael Englund, medgrundare.
Grundarna av Adcredo, Glim Södermark, Martin Ploug och Mikael Englund, har alla lång erfarenhet från ledande positioner inom mediebranschen. Redan från start har de fått med sig ett flertal av mediebyråerna i Sverige.
- Vi vet av erfarenhet att kampanjskapande, optimering och rapportering är onödigt tidskrävande idag, vilket det inte behöver vara. De digitala kanaler som är vedertagna för annonsering gynnas av att man arbetar i deras ecosystem. För en medieköpare blir det väldigt svårt att hålla översikten över multikanalskampanjer. Vi har byggt Adcredo för att hjälpa mediaköpare att hantera sina kampanjer från start till mål. Vår plattform är en aggregator för alla kanaler man kan behöva för annonsering. Med vårt verktyg kommer man minst halvera administrationstiden som vanligtvis läggs på medieköp, säger Glim Södermark,
Idag kan en kampanjplan begränsas av plattformar en byrå eller annonsör känner sig bekväma med eller har resurser och kompetens för. Framtidens annonsörer och byråer behöver inte vara plattformsexperter, menar Adcredo, som förutspår att tonvikten istället kommer att ligga vid kreativiteten, den strategiska höjden och effekten av annonseringen.
Tekniken ska inte begränsa oss i vårt val av medier. Det är en nyckelfråga framåt, antalet plattformar kommer sannolikt inte att sluta öka. Det är bara att se på hur snabbt TikTok tagit Idag riskerar många att välja bort nya plattformar eftersom tiden för att testa eller lära sig inte finns. De flesta digitala marknadsförare vill spara tid och bli av med de rätt tråkiga, administrativa bitarna som ingår i jobbet. Genom smartare processer kan de istället lägga fokus på det glädjefyllda som verkligen betyder något för resultatet – strategi, idéer och kreativitet, avslutar Mikael Englund.