IT-Retail var med och hörde om strategi direkt från höga företrädare.
580 personer möttes på Akamai Edge i Barcelona för att höra om Akamais framgångar, kunskaper och framtidsplaner. Det var första gången tjugo år gamla Akamai höll ett event med föredrag, möten och utställning för hela EMEA. Tidigare har man haft samlingar i enskilda länder och globala i det land där huvudkontoret är, USA.
På eventet tillkännagavs en ny säkerhetsprodukt som gäller så kallad ”credential stuffing”. Akamai har gjort egen research tillsammans med Ponemon Institute som visar att företag världen över förlorar fyra miljoner US-dollar årligen i genomsnitt på detta säkerhetsproblem.
”Credential stuffing” går ut på någon stjäl inloggningsuppgifter och provar dem på andra sidor på webben där det krävs inloggning.
Bara en tredjedel av de bolag som ingår i undersökningen har idag god överblick över sådana attacker (”complex credential abuse attack surface”). Företagen har som regel många sidor på webben där kunder kan logga in och det betyder att det finns väldigt många “gates” att kontrollera för användarens räkning.
Akamais lösning i det här sammanhanget går ut på att hjälpa företagen och minska deras utgifter.
Intressant om Internet
Konferensen i Barcelona kick-startade annars med ett intressant föredrag av Sir Tim. Tim Berners Lee var en av dem som var med och har ansvar för att företaget Akamai startade. Före det hade han gjort en del andra viktiga bedrifter. Tim är den som skapat HTML och webbläsare som gör det möjligt att nå, öppna och läsa sidor (alltså innehåll) på det som idag heter Internet. Han räknas därför ofta som den som grundat Internet. Åtminstone av européer. (Tim sa att det blir exakt 30 år den 12 mars nästa år sedan han skrev ner sina första anteckningar om Internet.) Det finns en annan bakgrund till Internet också i USA där militären använde ett Internet dessförinnan.
Många bloggar i början
Tim berättade att under den första tiden med Internet så användes systemet ofta av användaren till att blogga och hitta och länka till andras intressanta bloggar.
The Edge vars säkerhet Akamai jobbar med är ett begrepp för allt som gör att Internet når fram hela vägen till användarnas enheter. Många använder i stället uttrycket The last mile.
Faktum är att The Edge idag har god kapacitet. Det är andra delar tidigare i nätet som ännu saknar tillräcklig kapacitet.
Allt fler vill streama video
Därefter tog Akamais CEO Tom Leighton över. Han tackade Tim för hans insatser och pratade därefter i sitt inledningsanförande bland annat om media. Inom media tror man, sa Tom, att majoriteten av dem som tittar på TV snart vill se programmen online. Att klara stora mängder data som då ska fram genom näten blir en stor utmaning. Programmen måste kunna starta samtidigt på alla enheter där någon vill titta. Om många vill titta blir det också riktigt dyrt för den som vill sprida rörliga bilder.
Många som är verksamma inom TV är därför oroliga. Dessutom måste kvaliteten vara den bästa. Det ingår i konceptet för tittaren att kvaliteten är lika god eller nära nog lika god som på TV idag.
Ett problem är att det råder dålig balans mellan kapaciteten närmast användarna och kapaciteten i molnet. Ett sätt att lösa det är intressant nog att placera fler servrar nära The Edge, sa han. Det går att få större bandvidd på det sättet.
E-handeln fungerar
Tom pratade också om hur väl e-handeln fungerar idag. Att ladda ner innehåll är inte längre ett problem och det går fort. Det betyder ökad försäljning.
Men säkerheten i e-handeln är fortsatt – det område där Akamai främst är verksamt – en svårighet. Det finns cyberkriminella med stora budgetar.
Inget företag klarar idag att själv sköta all säkerhet.
-Vi måste nog vänta oss att cyberkriminaliteten ökar, sa Tom.
Lyckat event
IT-Retail träffade och talade med Lars Engdahl, Regional Sales Manager på Akamai, som har ansvar för försäljningen i Norden och i Benelux-länderna. Det som är speciellt med Akamai, säger han, är att man ger kunder möjlighet “att styra Internet”. Lars började på Akamai 2010.
Lars säger att Akamai vill fortsätta att utveckla sina produkter så att dessa blir allt mer relevanta för användarna och anpassade till varje region. Marknaderna i Europa, USA och också Asien är mycket olika, säger han. Kunderna vill inte bara höra om varuhuset Macy’s utom om lokala användare, säger han. Man vill höra om kollegor i branschen som har liknande eller samma utmaningar.
-Jag skulle vilja säga att den här konferensen är en stor succé, säger Lars. Närmare 400 kunder viger en hel dag åt Akamai, förklarar han. De är här och lyssnar på både information om nuvarande leverans och kommande lösningar, säger Lars.
Lars pratar också om en ny produkt som kom förra året och som nu byggs upp av Akamai som heter Zero Trust. Nu har den blivit så pass utvecklad att den har den funktionalitet som kunderna efterfrågar.
Zero Trust en teknik som är spridd – det är fler än Akamai som har den.
Det unika med Akamai, säger Lars, är den stora plattformen. Dessutom har Akamai muskler nog till att applicera acceleration och prestanda nära The Edge.
Utmaningen för kunden är som tidigare att behålla säkerheten samtidigt som man lägger data i molnet.
-Edge betyder att Akamai har etablerat sin stora infrastruktur nära internets användare. Fördelen med det är att det är där kapaciteten finns. Det är så vi kan bekämpa de stora DDoS-attackerna; förbättra både tillgänglighet, prestanda och på så sätt öka användarupplevelsen för Akamai’s kunders kunder, säger Lars.
Akamai har varit bra hittills på att nå de stora företagen. Nu jobbar man på att bättre nå också medelstora företag. Idag är Akamai stora inom bank och finans. E-handeln är viktig liksom media.
Viktig för tillväxten
IT-Retail pratade också med Michael Mc Collough, VP Channels Global, om kanalfrågor. Han sa att Akamai behöver ett utökat ekosystem i Sverige med fler partners. Men det krävs mycket för att sälja säkerhetsprodukter för Internet idag. Det är inte tillräckligt att ha alla funktioner som krävs i produkten utan man måste ha relevanta upplysningar och följa nyhetsflödet inom säkerhet på Internet. Kanalen är en viktig ingrediens i planen för hur Akamai ska växa, sa Michael. Akamai säljer även själv direkt till kund.
Akamai jobbar med de flesta stora teleoperatörerna i Europa och har flera stora kunder i Sverige. Kunderna är emellertid ofta ovilliga att avslöja säkerhetsproblem och därför är det svårt för IT-Retail säger företrädare för Akamai att få en intervju om plattformen från Akamai direkt med någon användare.