Den svenska start-upen Referanzas produkt fyller en viktig lucka i den internationella biljettsektorn.
Nämligen att direkt i kundupplevelsen på arenan, mäta fansens upplevelse och förmå dem att driva social marknadsföring innan, under och efter evenemanget och därmed förvandla dem till micro-influencers. Referanza har precis skrivit ett nytt samarbetsavtal med biljettgiganten Ticketmaster och potentialen i samarbetet är enorm då Ticketmaster har en marknad på runt 100 miljoner biljetter varje år.
Ett års arbete avrundades med en underskrift på O’learys på Göteborgs centralstation. Referanzas grundare Joakim Turesson tvekade inte en sekund när han fick beskedet. Han köpte en sista-minutenbiljett, tog tåget till Göteborg och stannade i en halvtimme bara för att kunna teckna det treåriga partneravtalet mellan Referanza och Ticketmaster.
– Det här är enormt för oss som bolag att samarbeta med världens största biljettleverantör. Potentialen i den här dealen är helt fantastisk då Ticketmaster täcker flera marknader från Skandinavien till Nya Zeeland. Vi har jobbat i ett år för att få till det här partnerskapet, två år på att utveckla vår tekniska plattform och att bygga ett team. Nu är vi redo för tillväxt och trots att vi kommer att börja med att fokusera på Norden och norra Europa, har vi redan nu börjat etablera ett kontor i London och även fått en möjlighet att starta upp i Australien, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare till Referanza.
Referanza använder sig effektivt av Ticketmasters öppna biljettsystem och nyttjar dess omfattande API för att kunna skapa värde åt både arrangörer och fans. Referanzas produkt bygger på att hjälpa företag att marknadsföra sig själva med hjälp av fans och nöjda kunder. När du precis köpt en biljett eller upplevt ett evenemang som en teaterföreställning, en fotbollsmatch eller en konsert och känner dig som mest upprymd kan du, direkt i mobilen, dela med dig av din upplevelse direkt till dina vänner eller via ditt sociala nätverk och bjuda in dina vänner. För varje fan som rekommenderar sin upplevelse når man i snitt 150 vänner i mottagarens personliga nätverk. Arrangörernas mest nöjda fans blir därmed micro-influencers som kan användas vidare i marknadsföringen. Metoden fungerar effektivt och bara under de senaste tolv månaderna har Referanza expanderat stort med kunder som 2 Entertain, Mosebacke, Oscarsteatern och Berwaldhallen som nu fått upp ögonen för det här sättet att marknadsföra och utvärdera sina evenemang tillsammans med publiken i arenan.
– Det finns knappt en enda musikal eller teater i Sverige vi inte arbetat med. Vi vet att det här fungerar och att kunderna vill köpa det. Baserat på data kring besökares upplevelser av ett evenemang de deltagit på eller köpt en biljett till, kan vi till och med direkt i en första analys förutse om evenemanget kommer göra succé eller bli en flopp. Som arrangör kan man då välja att lägga i en växel med den betalda marknadsföringen, göra förändringar i evenemanget för att tillfredsställa kunderna eller kanske helt enkelt lägga ner för att inte göra en dålig affär. Folk pratar ju både om bra och dåliga saker och ur ett större perspektiv kommer det här sättet att arbeta med micro-influencers teoretiskt sett att eliminera dåliga evenemang, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare till Referanza.