Många alternativ och svårt att välja rätt
Alla operatörer har ett brett utbud av abonnemang för att tillgodose olika användarbehov men det är upp till användaren att försöka välja rätt. Dessutom har de olika prisstrategier för ”extra surf” som gör valmöjligheterna enormt stora. Granskar vi det anonymiserade användardatat av Bill Minimizers användare ser vi att man ska utnyttja möjligheten att köpa extra data vid behov istället för att köpa ett större abonnemang. Dessutom ser vi att några operatörer medvetet eller omedvetet har prissatt extra surf ”för billigt”. Detta bör kunderna utnyttja!
Svårt att veta hur mycket jag använder
Kunder har dessutom ofta en dålig uppfattning om hur mycket data man använder vilket bidrar till att man ofta köper ett för stort abonnemang med för mycket data. En ytterligare aspekt är att det finns olika mängd telefoni inkluderat i abonnemangen vilket gör valet ännu svårare. Detta är något som vi insåg och bestämde oss för att lösa när vi lanserade Bill Minimizer, som analyserar det egna användarmönstret och optimerar abonnemanget utifrån det. För förtillfället finns Bill Minimizer tillgängligt för de flesta Androidmobiler.
Bill Minimizer hjälper till
Bill Minimizer hjälper dig att svara på tre viktiga frågor inför ditt mobilabonnemangsval:
- 1.Hur mycket data använder jag och vilket basabonnemang ska jag välja för min mobiltelefon?
- 2.Hur varierar min dataanvändning mellan månader och kan jag spara pengar på att köpa extra surf vid behov?
- 3.Hur mycket ringer jag – ska jag ha obegränsade samtal eller begränsade?
Viktigt att också välja rätt operatör
En annan intressant iakttagelse som blir tydlig med Bill Minimizer är att det billigaste abonnemanget hos den dyraste operatören är dubbelt så dyrt som det billigaste abonnemanget hos den billigaste operatören. Stefan Perdal, en av grundarna av Bill Minimizer kommenterar: ”Vi är säkra på att alla användare av Bill Minimizer kommer se den enorma skillnader i pris mellan de billigaste abonnemangen hos olika operatörer för användarens individuella användning. För mig skiljer Hallon och Telia 2’688 kr per år”.