Soultech går nu live med sin SaaS-lösning där kunderna genom en enkel och tillgänglig plattform sömlöst kan konversera med e-handlare för en shoppingupplevelse 2.0.
Med dagens moderna hjälpmedel borde det vara lätt att engagera sina kunder.
Trots det misslyckas många företag att engagera sina kunder till meningsfulla samtal.
Grunden till problemet ligger i att man inte lyckas fånga konsumenternas uppmärksamhet, för att man kommunicerar i fel kanaler.
– Man kan säga att Soultech är en 2.0 shoppingupplevelse där kunden sitter på största makten. Med värdefulla konversationer som sätter kundens behov först underlättar Soultech hela shoppingupplevelsen. Folk har gått vidare från monotona mejlutskick, långsam kundservice via mail eller kundtjänst-chattar där konversationen bryts om fliken stängs ner. Genom en lösning där e-handlarna kan skapa dialog med sina kunder uppnår vi maximalt kundvärde, säger Martin Wettergren på Soultech.
I dagens medielandskap har vi nått en vändpunkt där varumärken behöver bli bättre på att kommunicera med sina kunder för att tillhandahålla bekväm och exceptionell service. Conversational commerce, eller cCom som det också kallas, stänger klyftan mellan varumärken och människor – kombinerar personlig erfarenhet och direkt bekvämlighet. Därför lanserar Soultech sin plattform för att utjämna känslomässig och artificiell intelligens för att möjliggöra värdefulla samtal under hela kundresan.
En av Soultechs kunder är Nudient som är specialiserade på premiumskal och skärmskydd till mobiler.
– Med Soultechs nya tjänst kan vi snabbt och smidigt hjälpa kunden i ett tidigt skede genom att enkelt kommunicera via WhatsApp. Vi kommer även att kunna skräddarsy budskap
till kunden och nå ut med rekommendationer eller exklusiva produktreleaser. Vi vill vara där kunden är. Det ska vara lika enkelt att prata med sitt favorit brand som med en kompis – allt för att leverera en maximal shoppingupplevelse, säger Vidar Sjöqvist, Co-founder på Nudient.
Soultech vill närma sig e-handelsbranschen från ett nytt perspektiv och komma närmare människor genom att bygga en mer bekväm och modern shoppingupplevelse – en som är ömsesidigt fördelaktig. Därför vill bolaget träffa kunderna, på deras villkor – för att uppnå en riktig konversation och prata.
Soultech riktar sig mot den snabbt växande conversational commerce marknaden som redan i år beräknas omsätta 62 miljarder euro och som redan exploderat i Asien. Nu är trenden på väg till Sverige och Soultech ligger redan i framkant. Bland Soultechs investerare hittar man välkända och tunga namn som Mikael och Annica Kjellman, investerare och grundare av Skincity – Rustan Panday, storägare och tidigare ordförande i Storytel – och Richard Båge som bland annat grundat Insplanet och Mediaplanet.
Bland kunderna finns också Agnes Hjelmér som är VD på Bonti, en baby- och barnbutik med över trettio års erfarenhet. Bontis unika koncept går ut på att erbjuda kunderna samma personliga service online som de hade kunnat få i butik.
– Vi erbjuder barnvagnar genom personliga rekommendationer och vårt unika koncept återfinns i detaljerna. Med över trettio års erfarenhet hittar du ett noggrant utvalt sortiment med allt från födseln till lek. Med Soultech ger vi konsumenten lika bra service som vid ett besök i butik, vi är väldigt stolta över vår duktiga kundsupport och att vi är bland de första som tar cCom till norden, säger Agnes Hjelmér på Bonti.