Idag meddelar den globala fastighetsägaren Unibail-Rodamco-Westfield (URW) att man välkomnar ytterligare digifysiska upplevelsekoncept i sina centrum.
Nu etablerar sig DIVR i både Westfield Mall of Scandinavia och Westfield London med planerad öppning till sommaren 2022.
DIVR kommer med sin första etablering utanför Prag, bjuda in till en helt ny VR-upplevelse där besökaren blir en del av spelet. Sveriges första självbetjänande VR-kuber genom XR Tech med YAY VR som lanserats i Westfield Mall of Scandinavia tidigare i år, expanderar nu även till fastighetsägarens Täby Centrum.
Som ett steg i ledet att utveckla de främsta flaggskepp- och upplevelsedestinationerna öppnar fastighetsägaren URW upp för nya VR-koncept. Detta som en direkt följd av ökad efterfrågan på nya upplevelser, E-sport och underhållning från besökare.
- Vi jobbar aktivt för att följa, förutse och möta den utveckling som sker inom branschen. När efterfrågan på upplevelser nu ökar ytterligare är vi glada över vårt fokus. Vi har sedan tidigare lanserat framgångsrika och uppskattade koncept i form av O’learys Game Zone, YOUSEUM sociala medier-museum, IMAX experience & VIP bio genom Filmstaden, samt VR-upplevelser genom XR Tech och TIDO, säger Louise Ryning Director of Operations på Unibail-Rodamco-Westfield Nordics.
DIVR är en VR-fokuserad spelutvecklingsstudio baserad i Prag som utmanar spelbranschen med revolutionerande berättelsebaserade VR-upplevelser. Besökaren blir en nyckelspelare i berättelsen, får resa i tiden till spännande miljöer och i vissa fall kämpa för sin överlevnad.
- DIVR Labs mission är att möjliggöra för människor att uppleva sina fantasier i verkliga livet genom VR-teknologi tillsammans med sina vänner och familj. I vårt första upplevelsecentrum utanför Prag, i Westfield Mall of Scandinavia, kommer besökare kunna möta dinosaurier öga mot öga eller kämpa för sin överlevnad i ett bortglömt underjordiskt laboratorium, säger Lukas Marek, VD på DIVR Labs.
XR Tech med YAY VR har utvecklat Sveriges första självbetjänande VR kuber utrustad med en plattform som gör det möjligt och lättillgängligt för besökare att göra resor in i ”metaverse”.
- Intresset för VR växer väldigt snabbt och vi har haft ett högt tryck på Westfield Mall of Scandinavia. Syftet med våra VR kuber är att de ska vara lättillgängliga för alla och finnas på platser där målgruppen rör sig. Därför väljer vi att redan nu utöka med ytterligare ett köpcentrum i Stockholm, säger Sebastian Kjersén, grundare och VD XR Tech.