Visste du att Volvo CE har ett unikt kundcenter i Eskilstuna?
Området är nästan en kvadratkilometer stort med realistiska miljöer där Swecons kunder verkligen kan utmana Volvos maskiner inför sitt nästa maskinköp.
Vill du få en försmak på vad vi kan erbjuda på anläggningen? Nu kan du uppleva Volvos nyheter digitalt i din mobil, surfplatta eller dator med en Sweconspecialist som guide!
Varje år kommer tusentals kunder till Volvo Customer Center i Eskilstuna – en specialbyggd mötesplats där besökaren får uppleva varumärket Volvo, omgiven av maskiner, experter och fantastiska miljöer. På de olika stationerna finns det över 70 Volvomaskiner för provkörning i mängder av applikationer. Genom att testa maskinerna på plats hos Volvo, så slipper kunden störningar i sin dagliga verksamhet.
I dessa tider, när man kanske inte har möjligheten att boka in ett fysiskt besök med sin säljare, så har Swecon lanserat ett alternativ. Med ett virtuellt besök på Volvos kundcenter kan man istället få en digital upplevelse av anläggningen. Här kan besökaren bekanta sig med en nylanserad grävare, kliva in i en dumper, sukta efter en smidig kompaktmaskin eller en rejäl hjullastare. Med en produktspecialist från Swecon som guide, finns det massor att upptäcka. Besök www.swecon.se/customercenter och känn på hur livet med en Volvo från Swecon skulle kunna vara.
– Vi ser ett ökat behov av digitala lösningar som komplement till våra fysiska event, ett behov som förstås har accelererats i och med pandemin. Med vår nya kanal har vi skapat en plattform att utveckla virtuella upplevelser på. På det sättet kan vi förlänga det traditionella fysiska mötet och även intresset kring ett evenemang som normalt är begränsat i tid och plats, säger Fredrik Rigö, Marknadskommunikationschef på Swecon.
Unika möjligheter i specialbyggda miljöer
Demonstrationsfältet har anlagts för att erbjuda en utmanande testarena där hela utbudet av Volvomaskiner på ett säkert sätt kan testas av våra potentiella kunder och demonstreras av Volvos instruktörer och Swecons specialister. I specialbyggda miljöer återskapas regelbundet mängder av industriapplikationer under ledning av Volvos experter. I dessa miljöer har vi placerat aktuella nyheter som vi presenterar i vår nya digitala kanal i form av en mängd korta och informativa filmer. Nästa stora nyhet att visa upp är Volvos test- och demoområde för hållbar kraft, uppkoppling och autonoma lösningar, som öppnar våren 2022.
Faciliteter inomhus och utomhus
Kundcentret började som ett enkelt demonstrationsfält för Volvomaskiner och har under sin drygt 30-åriga historia utvecklats till en enastående plats för storskaliga inomhuskonferenser och sofistikerade utomhuspresentationer; med mötesrum, utbildningslokaler, simulatorer, matsal och ett stort välutrustat auditorium som bokstavligen öppnar upp sig mot en maskinhall för de mest imponerande och inspirerande produktlanseringarna.
Många stora och små kundevenemang, demoshower och provkörningar äger rum på demonstrationsfältet varje år – allt på bekvämt gångavstånd från inomhusfaciliteterna på kundcentret och Swecons huvudkontor.
– Självklart är det inget som slår ett fysiskt besök på Volvo Customer Center och att i verkligheten få uppleva de unika miljöerna, träffa vår personal och testa maskinerna. Men den digitala plattformen har sina fördelar. Förutom att innehållet är både informativt och underhållande, både före och efter besöket, så är den virtuella upplevelsen öppen dygnet runt – och helt coronasäker! Vi når dessutom ut till de som kanske aldrig får chansen att komma hit, avslutar Fredrik Rigö.