Omvärldsbevakningsverktyget NewsMachine lägger nu till en ny egenutvecklad funktion som kan hitta information i ljudbaserade media.
Användare kan nu exempelvis söka efter begrepp som Ikea, fotboll eller vilket ord som helst som uttalats av någon på TV, i radio eller i en podd.
”En viktig pusselbit har tillkommit i vårt erbjudande, och nu går det följa alla nya poddar”
Omvärldsbevakningsverktyget NewsMachine lägger nu till en funktion som kan hitta information ljudbaserade media. Det går till så att om vi exempelvis söker efter ett begrepp som Ikea, fotboll eller vilket ord som helst som uttalats på TV, i radio eller i en podd så kan NewsMachines nya modul för ljud hitta det.
Det innebär ett genombrott för många som försöker följa vad som uttalas i olika ämnen och som inte finns i textform.
– Särskilt den tilltagande trenden med alltfler podcasts inom alla möjliga områden har gjort det viktigt att kunna följa vad som sägs om olika personer, företag eller annat begrepp”. Vi har inkluderat funktionen i vårt verktyg så att det ska gå att få en mer fullständig bevakning av innehållet i det dagliga nyhetsflödet, säger vd Peter Braroe på NewsMachine.
– Vi är särskilt stolta över att vi har utvecklat helt egen AI teknologi för att bevaka talat ljud, något som tidigare varit mycket dyrt. Men modern tillämpad AI har gjort det möjligt, säger vd Peter Braroe på NewsMachine.