Trots denna oöverträffade kris som vi fortfarande navigerar i förblir New Distribution Capa- bilities (NDC) lika viktig som den var tidigare.
Man kan säga att NDC är ännu viktigare idag, eftersom det är en av vägarna till att återhämta sig och nå en bättre handel för resebran- schen.
Det har blivit tydligare att snabb och effektiv kommunikation är kritisk i tider av osäkerhet och störningar. Lyckligtvis kan NDC förbättra services för resenären. NDC kan tillhandahålla betryggande information som är relevant för passagerarnas oro, samtidigt som flygbolagen fortfarande kan beskriva sitt erbjudande tydligare – det handlar om att möjliggöra exakt kommunikation och sofistikerade technologier.
Ett av NDC-standardens delvis uppfyllda löften är att göra det möjligt för flygbolagen att le- verera nya typer av innehåll och paket till resenärer. Detta är en styrka som kommer att bli ännu mer värdefull i framtiden. Nu är det dags för resebranschen att fråga hur dessa unika och personliga erbjudanden kan se ut och hur de kan hjälpa passagerarna att känna sig säkra.
Nedan sammanfattar vi Amadeus milstolpar som skett senaste året för att driva NDC framåt:
- Implementera NDC-aktiverad teknologi och främja adoption
Amadeus lanserar NDC-kompatibla lösningar, inklusive Amadeus Travel API, Amadeus Sel- ling Platform Connect och Amadeus cytric Travel & Expense, så att resebyråer och företag kan få tillgång till NDC-innehåll tillsammans med det traditionella EDIFACT-innehållet via Amadeus Travel Platform. Innehåll via NDC från Air France-KLM, American Airlines, Finnair, Japan Airlines, Qantas, Singapore Airlines och United Airlines implementeras och blir till- gängliga för resebyråer att boka via Amadeus.
När vi säger innehåll handlar det inte bara om en flygning från avgång X till destination Y. NDC är ett nytt sätt för flygbolagen att erbjuda attraktiva och mer personligt relevanta er- bjudanden i realtid till resenärer. Flygbolag kommer också att kunna skapa speciella NDC- paket för sina företagskunder – affärsresenärer kommer att ha mer anpassade paket när de bokar.
”Genom Amadeus har vi nu tillgång till NDC-innehållet hos många flygbolag. På FCM Travel strävar vi efter att NDC inte längre ska vara ett projekt utan snarare vara det normala tillvä- gagångsättet, så att vi kan boka allt flyginnehåll på ett ställe och erbjuda våra kunder en bättre online- och offlineupplevelse. Genom vårt samarbete med Amadeus kan vi leverera förbättrade handelsfunktioner och personliga resor genom NDC. ” – Marcus Eklund, Global Managing Director, FCM Travel.
- Förespråka standardisering och få branschen att röra sig framåt
För att skala upp användandet av NDC har vi förespråkat standardisering. Vi startade ett team som heter ”Industry Expertise”, vars fokus är att arbeta och anpassa sig till alla bran- schaktörer för att ge förslag på hur NDC ska skalas så att alla går i samma riktning.
Amadeus redogjorde för några rekommendationer och skapade en guide för antagande av NDC.
Med vår unika position som IT-leverantör och innehållsaggregator arbetar vi med alla bran- schintressenter för att säkerställa att våra lösningar överensstämmer med IATA NDC-stan- dards mål. Ser till vad flygbolagen behöver, samtidigt som vi tillgodoser våra resebyråer och företagskunders specifika behov, såväl som den aktuella resenären.
- Leverera servicefunktioner så att NDC fungerar för alla
Resenärer kommer sannolikt att vara mer känsliga än någonsin för hur deras resereservat- ioner kommer att betjänas, och vi måste ha detta i åtanke när vi vidareutvecklar våra NDC- funktioner.
Amadeus fortsätter att fokusera på integrationen av servicefunktioner i våra NDC-aktiverade lösningar, så som avbokningar och biljettändringar.
Att sälja en biljett via NDC-teknologi räcker inte – vi måste utveckla lösningar som gör det enkelt för dessa flyg att avbrytas, ändras eller modifieras (kanske flera gånger när informat- ion framträder och förändringar sker) effektivt och enkelt.
- Säkerställa hög prestanda och skalbarhet för våra kunder
Högpresterande teknologi behövs för att behandla resebokningar via NDC. För både flygbolag och resebyråer måste prestanda, som inkluderar svarstid, transaktionsvolymkapacitet, systemkostnadseffektivitet, noggrannhet, robusthet samt supportproduktivitet, vara hög.
Vi är stolta över det faktum att Amadeus idag är den enda teknologileverantören som helhetsmässigt och över olika användargränssnitt kan leverera en helhetlig integration med den prestanda, skalbarhet, marknadsräckvidd och globala stöd som ligger i linje med flygbolag och resebyråers strategiska mål.
Vad kommer härnäst?
NDC är här. Det är här för att stanna. Det finns stora fördelar för flygbolag, resebyråer, före- tag, resenärer och hela branschen kan dra nytta av det. Gör dig redo att höra mycket mer om Amadeus och NDC.
Amadeus lösningar hjälper resenärer att hitta och planera sina resor genom reseagenter, sökmotorer, charterresebyråer, flygbolag, flygplatser, hotell, hyrbilar och tåg.
Vi har utvecklat vår teknik tillsammans med partners i resebranschen i över 30 år. Genom att kombinera omfattande insikter i hur människor reser med förmågan att utveckla och le- verera de mest komplexa, pålitliga och verksamhetskritiska system för våra kunder bidrar vi till att koppla samman 1,6 miljarder människor per år med reseleverantörer i över 190 län- der.
Vi är ett företag med ett globalt perspektiv och lokal närvaro på de marknader där kunderna behöver oss.
Vi finns till för att skapa framtidens resande och arbetar ständigt för att utveckla bättre tek- nik som skapar bättre resor.
Amadeus är ett IBEX 35-företag, listat på spanska börsen under AMS.MC.