Handeln ställer om till cirkularitet och ökad transparens med hjälp av 2D-koder – GS1 och H&M i framkant
Hem DETALJHANDEL Handeln ställer nu om till cirkularitet och ökad transparens med hjälp av 2D-koder – GS1 och H&M i framkant

Handeln ställer nu om till cirkularitet och ökad transparens med hjälp av 2D-koder – GS1 och H&M i framkant

Publicerat av: Redaktionen

Just nu pågår nästa stora streckkodsrevolution när detaljhandeln ställer om från linjär- till 2D-streckkod.

Det betyder en helt ny nivå av data, som företag, lagstiftare, konsumenter och patienter kan dra stor nytta av.

GS1 har samlat en koalition av branschledare som antingen håller på eller ska till att genomföra detta skifte inom retail.

Streckkoden skapades 1973. Sedan dess har GS1, mest kända för streckkoden, varit en garant för effektivitet i värdekedjor. Denna enkla men kraftfulla symbol – ”pipet” i kassan – finns idag på över 1 miljard produkter runt om i världen och har i grunden revolutionerat vårt sätt att handla. Nu pågår en ny global streckkodsrevolution – skiftet till 2D-koder – med kapacitet att fånga in en helt ny nivå av data.

2D-koder som QR och Data Matrix skapar förutsättningar för produkter att bli mer spårbara och cirkulära vilket möjliggör för företag att berätta varifrån en produkt kommer, om den är säker att använda, hur dess miljöavtryck ser ut och hur den kan återvinnas. Detta är av relevans för patienter och konsumenter, lagstiftare och tillsynsmyndigheter samt andra aktörer i värdekedjan.

För att initiera den nya streckkodsrevolutionen har GS1 samlat branschledare som antingen håller på eller ska till att genomföra detta skifte inom retail före 2027, då 2D-koder förväntas vara läsbara inom all handel. Här går H&M i bräschen för detaljhandelns omställning till 2D-streckkoder.

– Vi började införa 2D-streckkoder på H&M Group 2018. Vi behövde en digital, skalbar och standardiserad streckkodslösning som skulle vara kompatibel med våra externa partners och som gjorde det möjligt att noggrant spåra våra produkter genom olika processer i leveranskedjan. 2D-streckkoder såsom QR-koder kommer även göra det möjligt för oss att interagera med våra kunder direkt via våra produkter. Jag tror att dessa streckkoder i framtiden kommer göra våra produkter interaktiva, intelligenta och i slutändan cirkulära, säger Valentina Seitz, Product Owner, Digital Data Carriers, H&M Business Tech och del av teamet som ansvarar för utrullningen av 2D-koder hos H&M Group.

H&M såg tidigt den stora potentialen med 2D-streckkoden.

– H&M Group såg tidigt de oändliga affärsmöjligheterna med nästa generations tvådimensionella streckkoder. De ger oss möjligheten att övergå till standardiserad produktidentifiering samt skapar spårbarhet och datatransparens för realtidsdata som gör det möjligt för oss att fatta bättre och mer välgrundade köpbeslut – köpa bättre, köpa rätt – vilket är avgörande i det moderna detaljhandelslandskapet säger Ingela Lennartsson, Omni Product, Product Offer Development, H&M Group.

En bransch som redan ställt om till 2D-koder är läkemedelsindustrin som 2019 implementerade den tvådimensionella streckkoden Data Matrix för receptbelagda läkemedel.

– Genom 2D-koder på receptbelagda läkemedel kan apotek, distributörer och läkemedelsbranschen nu tillsammans säkerställa att inga förfalskade läkemedel når en patient via apotek eller sjukvård. 2D-koden har kapacitet att bära ytterligare information om läkemedelsförpackningen, så som utgångsdatum, tillverkningssats och ett unikt ID – detta ökar spårbarhet, patientsäkerhet och gör det möjligt för apotek att verifiera och avaktivera receptbelagda läkemedel. Det blir en ytterligare kvalitetskontroll i läkemedelshanteringen, säger Kristina von Sydow, vd för e-VIS, som tillhandahåller e-verifikationssystem för läkemedel.

I femtio år har streckkoden förändrat hur vi köper och säljer saker, och GS1 har under hela tiden skapat förutsättningar för företag och branscher att digitalisera och framtidssäkra sina verksamheter – i takt med att företag och konsumenter nu ställer högre krav in i nästa streckkodsrevolution.

Handeln ställer om till cirkularitet och ökad transparens med hjälp av 2D-koder – GS1 och H&M i framkant– 2D koder skapar en uppsjö möjligheter för företag att förenkla och effektivisera i sin värdekedja samt öka datakvalité och transparens till konsument – hjälpa till att fatta bättre beslut helt enkelt. Mer granulär identifiering och data är en förutsättning för att skapa cirkularitet, ett område som är av intresse för både företag, konsumenter och reglerande myndigheter. Jag är stolt över att vi nu inlett en övergång till nästa generations streckkoder och välkomnar alla som vill att vara med på denna resa, säger Jonatan Tullberg, vd för GS1 Sweden.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar