Kia Sweden – namnbytet återspeglar en bredare vision för hållbar mobilitet
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIK Kia Sweden – namnbytet återspeglar en bredare vision för hållbar mobilitet

Kia Sweden – namnbytet återspeglar en bredare vision för hållbar mobilitet

Publicerat av: Redaktionen

Kia Sweden AB har officiellt registrerats som nytt företagsnamn i samband med varumärkets transformation och snabba utveckling inom elektrifiering och mobilitetstjänster.

Namnändringen från Kia Motors Sweden AB till Kia Sweden AB understryker åtagandet i den långsiktiga strategin ”Plan S”, där S står för ”Shift” som presenterades förra året. Strategins målsättning är att föra Kia till en ledande position på den globala bilmarknaden med fokus på elbilar, PBV (Purpose-Built Vehicles) dvs. specialbyggda fordon, samt en rad innovativa mobilitetslösningar. Samtidigt kommer Kia att främja en hållbar produktion genom att använda förnybar energi och återvunna material.

Kia har som ambition att göra elbilar tillgängliga för fler och planerar att utvidga modellutbudet med sju nya dedikerade elbilar fram till 2027. De nya modellerna är personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Tekniken i den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) ger bilarna lång räckvidd och möjlighet till ultrasnabb laddning. Den högteknologiska el-crossovern Kia EV6 premiärvisades i mars och var starten på den spännande resan för Kia.

– Namnbytet är en självklar del i Plan S, den globala transformationen av Kia och vårt varumärke. Vi ligger inom många affärsområden långt fram i denna omställning. Inte minst när det gäller elektrifiering där vår försäljningsandel av laddbara bilar under 2020 var nästintill dubbelt så hög som för marknaden. Målsättningen för 2021 är att 80 procent av Kias nybilsförsäljning i Sverige ska vara laddbar, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

Relaterade Artiklar