Alla hjärtans dag 2021 var inte helt oväntat annorlunda jämfört med tidigare år.
I år fick vi anpassa oss efter det rådande läget och tänka om.
Fintechbolaget Revolut har tittat på data från deras 150 000 svenska användare för att ta reda på hur vi handlade på årets alla hjärtans dag.
Den absolut största ökningen syntes i kategorin hämtmat. Data från Revolut visar en ökning på hela 408% av personer som köpte hämtmat på alla hjärtans dag detta året jämfört med 2020. Dessutom spenderade vi 46% mer på hämtmaten jämfört med förra året.
Inte helt oväntat syns en minskning i antalet restaurangbesök under årets alla hjärtans dag. Antalet restauranggäster minskade med 56%. De som gick på restaurang spenderade 20% mindre än på alla hjärtans dag 2020.
Antalet personer som köpte blommor minskade med 39%, men däremot spenderade vi 25% mer pengar på blommor än förra året.
Antalet personer som bodde på hotell natten mellan lördag och söndag (jämfört med fredag och lördag förra året, då alla hjärtans dag inföll på en fredag) sjönk med hela 68%. Vi ser dock samma mönster för hotellbokningarna som i blomsterhandeln, att konsumtionen ökade. Den genomsnittliga hotellgästen spenderade 57% mer det här året jämfört med alla hjärtans dag 2020.
Data från Revolut
Hämtmat
Konsumtion: +46%
Antalet konsumenter: +408%
Blommor
Konsumtion: +25%
Antalet konsumenter: -39%
Restaurang
Konsumtion: -20%
Antalet konsumenter: -56%
Hotell
Konsumtion: +57%
Antalet konsumenter: -68%