Kontaktlösa betalkort har blivit standard vid betalningar och snart behöver du inte använda pin-koden längre.
I början av 2021 lanserar Rocker en pilot med betalkort med fingeravtrycks-ID, som en del av strategin att erbjuda smarta betallösningar oavsett plattform. Rocker blir därmed först i Sverige och ett av de första företagen i världen att erbjuda fingeravtryckskort för konsumenter. Tekniken erbjuds av Rocker i samarbete med Idemia som är världsledande inom området augmented identification.
Teknik förändrar hur vi kan identifiera oss. Användningen av biometrisk teknik, som avläsning av fingeravtryck, skanning av ögon eller avläsning av vener, förbättrar säkerheten och användbarheten av våra identiteter. Metoden för att identifiera en person genom fingeravtryck är gammal. Men först under det senaste decenniet har det blivit möjligt att integrera den i vardagliga konsumentprodukter.
Som första finansiella tjänsteföretag i Sverige, och som ett av de första i världen, kommer Rocker att lansera betalkort med integrerad fingeravtrycks-ID. Det gör att användaren slipper hålla reda på eller slå in en pin-kod vid betalningar.
Fingeravtryckskortet kommer att erbjudas som en ny tjänst i Rockers växande erbjudande för att ge konsumenter ökad kontroll över den egna ekonomin. Piloten lanseras i början av 2021 då utvalda kunder kommer att kunna använda betallösningen. Tekniken erbjuds av Rocker i samarbete med Idemia som är världsledande inom området augmented identification.
“Som utmanare till storbankerna testar vi hela tiden ny teknik för att utveckla enklare och smartare finansiella tjänster som hjälper människor i vardagen. Vi är snabbfotade och kan hålla ett betydligt högre tempo än de gamla bankerna för att få ut nya och attraktiva innovationer till våra kunder. Vår strategi är att erbjuda smarta och säkra betalningslösningar oavsett plattform och Rocker blir det första företaget i Sverige och ett av de första i världen att erbjuda den här tekniken för konsumenter”, säger Jonas Hultin, Chief Product Officer och en av Rockers tre grundare.
Lanseringen av betalkort med fingeravtrycks-ID är ett led i Rockers strategi att erbjuda smarta betallösningar på flera olika plattformar:
“Vi är inte begränsade till en enda betalteknik. Under våren lanserar vi exempelvis även mobila betalningar, i Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay. Våra betallösningar kommer att finnas på alla plattformar där konsumenter vill kunna betala, om det så är med mobilen, med ett kort eller genom överföringar. Med Rocker ska du kunna göra betalningar det sätt du föredrar”, säger Jonas Hultin.
Bakgrund: Biometrisk ID allt vanligare
Många konsumenter tycker att det är krångligt att komma ihåg koder. Enligt en global studie uppgav 54% av konsumenter runt om i världen att de hade glömt pin-koden till sitt betalkort under de senaste 18 månaderna. Men fingeravtrycket finns alltid kvar.
Betalkorten med fingeravtrycks-ID är enkla att använda. Användaren “blippar” kortet mot avläsaren och godkänner betalningen genom att hålla fingret mot en sensor som är inbäddad i kortet. En algoritm verifierar avtrycket mot det mönster som finns lagrat i kortet. Det innebär att du inte behöver komma ihåg din pin-kod längre när du betalar.
Biometrisk identifiering blir allt vanligare i vardagen och är på väg att ersätta identifiering med koder, ID-kort och pass. Enligt studien ovan uppgav 78% av konsumenterna att de hade använt någon form av biometrisk identifiering. Fingeravtryck är den mest använda bio-ID-tekniken. 63% av konsumenterna som hade använt den. Andelen konsumenter som hade identifierat sig med ansiktsigenkänning eller ögonavläsning uppgick till 25% respektive 20%.
Intresserad av fingeravtryckskortet? Föranmälan till Rockers nya tjänster görs på signup.rocker.com