Bauhaus har länge varit det starkaste varumärke inom bygg- och trädgårdskedjor i Sverige, men i år får de se sig slagna av Hornbach som tidigare bara haft de nöjdaste kunderna, men nu också blivit tillräckligt kända av allmänheten för att ta hem titeln.
Allt detta framkommer i varumärkesmätningen Evimetrix Swedish Brand Award.
1 191 konsumenter har fått uttala sig om totalt 15 varumärken i kategorin och starkast av dem alla lyser Hornbach. På andra plats med det näst starkaste varumärket kommer i år Blomsterlandet, med förra årets vinnare Bauhaus på tredjeplats.
”Hornbach har genomgått en rejäl expansion och etablerat sig på flera orter. Detta bidrar till ökad kännedom och det är kännedom vägt mot nöjda kunder som ger utmärkelsen Sveriges starkaste varumärke.” säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix. ”Det räcker inte med att vara välkänd eller att ha nöjda kunder. Det är kombinationen av de båda som ger en varumärkesstyrka och det är den Hornbach vinner i år.”
Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.
De viktigaste aspekterna för att få nöjda kunder i bygg- och trädgårdsbranschen är att man är prisvärd och har kvalitet på sina varor. För sin prisvärdhet får Hornbach toppbetyget, följda av Byggmax. För sin kvalitet är det Comfortbutikerna som får högst betyg av sina kunder.
Förutom Hornbach, Blomsterlandet, Bauhaus, Byggmax och Comfortbutikerna har konsumenterna uttalat sig om Beijer Byggmaterial, Bolist, Bygma, Coop bygg, Granngården, Järnia, K-rauta, Plantagen, Skånska byggvaror, Woody och XL Bygg .
Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.