Idag presenterade PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research e-barometern för 2019.
Rapporten visar att Zalando är svenskarnas absoluta favoritplattform när det kommer till mode, och tvåa på den totala listan över e-handelsaktörer.
Enligt den årliga e-barometern växte den svenska e-handeln med 13 procent 2019, och omsatte 87 miljarder kronor. Dessutom shoppade 70 procent av svenskarna mellan 18 och 79 år, mer än någonsin, i snitt per månad.
E-handeln stod för 20 procent av den totala modeförsäljningen 2019 och omsatte totalt 13 miljarder kronor. Zalando, Europas ledande plattform för mode och livsstil, är enligt rapporten svenskarnas stora favorit när det kommer till modeaktörer, och dessutom den plattform där flest handlar sina kläder och skor.
– Vi är självklart glada över resultaten i rapporten. Med mer än 29 miljoneraktiva kunder i Europa och fler än 2 000 varumärken så har vi en gedigen grund att stå på. Modehandeln är inne i en transformativ period, och inte bara när det gäller tillväxt och lönsamhet. Hållbarhetsaspekten blir som i alla branscher bara viktigare och viktigare, och vi på Zalando har som en följd av vår nyligen lanserade hållbarhetsstrategi som mål att hållbart mode ska utgöra 20 procent av vår GMV senast 2023, säger Kenneth Melchior, Direktör för norra Europa på Zalando.
Redan idag erbjuder Zalando ett av Europas största sortiment inom hållbart mode, med fler än 20 000 hållbara artiklar, från fler än 240 varumärken.