Förpackningsbolaget Boxon har under det senaste året jobbat med att konsolidera sina affärsområden och se över sitt totala erbjudande – allt för att möta kunderna på ett bättre och mer målriktat sätt.
Ett steg i att förstärka varumärket Boxon är också att synas samlat digitalt och att kunna erbjuda kunderna en gemensam digital plattform, som kombinerar information, webshop och kundportal.
Sedan några år tillbaka har Boxon fokuserat på digital utveckling med bland annat webshop i de nordiska länderna och kundportaler åt kunder med underleverantörer. Även enklare beställningsportaler för kundunika etiketter och emballage har tagits fram. Samtidigt som intresset och behovet växt hos kunderna har utvecklingen från Boxon skett i rask takt. Dock i olika portaler, vilket till slut blivit ohållbart.
Idén att sätta samman de olika portalerna till en gemensam har funnits under en längre tid. I samband med senaste årets satsning med att utveckla kommunikationen kring varumärket och erbjudandet, blev det så också läge att sätta idé till verklighet och börja utvecklingen digital.
Projektet har drivits av den digitala avdelningen på Boxon, som består av Emilie Olsson, Digital marknadschef och Fredrik Lethin, E-handelschef. Ett stort fokus har varit att knyta samman försäljning och varumärkeskommunikation på ett begripligt sätt.
– Det har inte varit en alltför lätt uppgift, säger Emilie Olsson och fortsätter; En stor utmaning har varit att hitta en struktur och användargränssnitt som kommunicerar vårt varumärke, erbjudande och våra produkter på ett och samma ställe. Och som dessutom ska rikta sig till olika kundgrupper, stora som små, och med olika behov. Men vi fann en väg till slut som vi tror kommer upplevas som en förbättrad upplevelse för kunder och besökare.
Samarbetspartner i projektet är Consid, ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring och som har ett av sina kontor i Helsingborg. Plattformen Boxon valt är Episerver och EpiCommerce.
– Samarbetet med Consid har fungerat väldigt bra. Vi tror på lösningen och vi ser en långsiktig utveckling både med Consid och med Episerver. Många av våra kunder lägger redan sina ordrar digitalt idag, och nu kan vi erbjuda kunderna en ännu bättre lösning och ett bättre beställningsflöde via en kanal, säger Fredrik Lethin.
Projektledare från Consid har varit Maya Ljungblad, som tillsammans med ett dedikerat Consid-team drivit projektet i hamn trots tight deadline och många utmaningar.
– Det har varit ett intensivt men väldigt kul projekt. Vi hade en tuff utmaning framför oss när vi började i mars men genom ett fantastiskt samarbete både inom hela teamet men också med Boxon har vi landat i en lösning som vi tror kommer ta kundupplevelsen till nästa nivå, säger Maya.
Kunder som tidigare handlat online av Boxon kommer nu uppleva förbättrad funktionalitet, utökad produktinformation, ett effektivare beställningsflöde samt en tydligare helhetsbild av Boxon. Russinen från tidigare lösningar har plockats ut, förbättras och implementerats på den nya hemsidan.
Den nya hemsidan, som för Sverige går under namnet boxon.se, har ersatt den tidigare hemsidan boxon.se, webshopen Boxondirect.se och kundportalen Mina Sidor. Samma setup och koncept gäller för Danmark och Norge. Vid lanseringen finns även en ny finsk och en engelsk hemsida, dock utan webshop. Nästa steg är Tyskland och Frankrike i början på nästa år.
Det var under Scanpack i förra veckan som Boxon för första gången presenterade sitt affärskoncept i ny och uppdaterad manér, där inte bara kommunikationen utan även kostymen hade fått en uppfräschning. Samtidigt fick besökare i montern möjlighet att få en sneak peak på den nya hemsidan och övriga digitala innovationer.
VD Anders Yllfors avslutar,
– Det känns jättebra att kunna visa våra kunder en ny satsning, både gällande vår affärsidé och en förbättrad digital upplevelse.