Efter en juni som på många håll i landet bjudit på högsommar väntas nu ytterligare ett högtryck dra in över Sverige – på nätet.
Svenska e-handlare spår nu en sommar med tillväxt och ökad försäljning. Två av tre e-handlare uppger att tillväxten för deras butik kommer öka under sommarmånaderna. Det visar Payson och Sveas e-handelsindikator. Bäst för e-handlarna vore dessutom en sommar med mycket skyfall.
I Paysons och Sveas senaste e-handelsindikator har 343 e-handlare svarat på frågor om
förväntningarna på sommarens försäljning. 65 procent spår en sommar med tillväxt och nästan var
tredje menar dessutom att de väntar en stark eller mycket stark tillväxt. De flesta svenskar hoppas
nog på en sommar med sol och värme, men det väder som vore mest gynnsamt för Sveriges ebutiker är regn. Samtidigt tror nästan varannan e-handlare att försäljningen kommer påverkas
positivt på grund av coronaviruset.
– Vi har en unik vår bakom oss med utvecklingen av coronapandemin. Något som inte minst
påverkat e-handlarna, vilket inneburit ökad försäljning för en del samtidigt som det slagit hårt mot
andra. Det är positivt att en majoritet spår tillväxt under sommaren och kanske möjligheten att ta
igen det som tappats under våren. Vi vet sedan tidigare att det under kommande månader blir
viktigare att kunna erbjuda flexibla betallösningar, fraktalternativ och även ha en mobilanpassad
sajt, så att kunderna kan handla trots att de saknar tillgång till datorn, säger Magdalena Caesar, ehandelsexpert på Svea Ekonomi.
Renoveringar och trädgårdspåtande
För e-handlarna är det ingen tvekan om vilken bransch som kommer gå bäst i sommar.
Bygghandeln har vittnat om ökad försäljning under våren och Byggvaror & trädgård är därför den
bransch som spås sälja bäst. Även livsmedel hamnar på topplistan, vilket kan bero på nya
kundmönster i coronavirusets kölvatten.
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:
1. Byggvaror & trädgård 44 %
2. Livsmedel 16 %
3. Sport & fritid 12 %
4. Hemelektronik & teknik 6 %
5. Läkemedel 6 %