Genomsnittssvensken ser över sitt mobilabonnemang vartannat till vart tredje år.
Trots det har många ett ofördelaktigt abonnemang som kostar mer än nödvändigt. Här är tips på vad du ska tänka på för en billigare och bättre mobilvardag för hela familjen.
Vi bygger sakta men säkert upp ett digitalt liv med telefonen som ständig följeslagare och nav. En ständigt uppdaterad mobiltelefon och rätt mobilabonnemang blir därmed allt viktigare.
Statistiken visar att svenskarna byter mobiltelefon vartannat till vart tredje år. Inför köpet har de ofta gjort en grundlig research gällande mobilens prestanda och pris. I samband med mobilbytet ser många också över sitt abonnemang. Här är man däremot inte lika påläst.
– Kunderna kan i regel väldigt mycket om sin nya telefon, men är mindre uppdaterade när det kommer till mobilabonnemanget. Det är synd, här finns stora pengar att spara, Magnus Dahg, Försäljningschef för Telekom på Elgiganten.
Ett stort misstag som många gör vid sitt val av abonnemang är att enbart se till hur man använder mobilen idag och inte tar hänsyn till hur man kommer att använda den i framtiden.
– Genomsnittsabonnemangen idag ligger på 8 GB för en person och 20 GB för en familj, men mängden data som vi förbrukar ökar i genomsnitt 30 procent per år, motsvarande 1,5–2 GB. Det bör du ta höjd för om du ska byta abonnemang. Vi möter ofta kunder som förbrukat hela sin datamängd innan månaden är slut och tvingas gå med en telefon de inte kan använda alternativt betala för att få extra data, vilket kan bli en riktigt dyr affär, säger Magnus Dahg.
Många stannar också rutinmässigt kvar hos sin befintliga operatör, trots att de skulle tjäna på att byta.
– Många tror att ett operatörsbyte innebär en massa krångel och att du måste byta telefonnummer, vilket inte stämmer. Det är en av mina starkaste rekommendationer att titta på erbjudanden även från andra operatörer än den befintliga. Tycker du att det är svårt, så prata med en säljare så får du hjälp, säger Magnus Dahg.
En het trend just nu är familjeabonnemang, där många operatörer har lösningar för allt från den lilla till den stora familjen.
TIPS – tänk på det här inför valet av ditt nya abonnemang
Stirra dig inte blind på månadskostnaden. Innan du binder upp dig på för ett abonnemang i 24 månader, så är det värt att kontrollera några punkter.
1. Hur mycket data förbrukar du per månad?
Operatörerna har en app där du kan följa din förbrukning
2. Ta höjd för ökad förbrukning av data i framtiden.
Räkna med 30 procent ökning per år (motsvarar 1,5-2 GB/år för genomsnittsförbrukaren)
3. Se på helhetserbjudandet från flera operatörer, inte bara din befintliga.
Alla operatörer har olika mervärden som ex bindningsfria abonnemang, gratis surf på sociala medier eller fördelar kopplade till familjen. Vilket mervärde är viktigast för dig?
4. Vilken täckning erbjuder operatören i ditt område?
5. Se på en familjelösning.
Familjer kan tjäna på att samla alla abonnemang hos samma operatör i form av minskad kostnad men även ökad kontroll.
6. Sist men inte minst – säkerställ att du har ett stabilt nätverk hemma.
Slösa inte värdefull surfmängd på grund av ett svajigt WiFi. Investera hellre i ett Mesh-nätverk som ger ett stabilt nätverk i hela hemmet och som hela familjen kan dra nytta av.
TRE SNABBA FRÅGOR TILL MOBILANVÄNDARE
1. Vilket abonnemang har du i dag?
2. Hur mycket data använder du per månad?
3. Räcker ditt abonnemang hela månaden?
Michaela Looström, 40 år, Eskilstuna
Har Comviq fastpris 40 GB
Ja, jag använder ca 20 GB men delar resten med mina barn
Pawel Szczerbinski, 32 år, Kävlinge
Har Telenor företagsabonnemang.
Ja, jag har 30 GB men använder ca 15 GB i månaden.
Denice Gustafsson, 32 år, Mariefred
Telenor frihet 6GB
Det räcker precis.
Terry Lindskog, 26 år, Göteborg
Använder operatören 3.
Ja, jag använder 3 GB i snitt, men har 10 GB