Allt fler svenskar väljer nu att handla via nätet – och vill ha leveransen direkt hem till dörren.
Det visar den senaste e-handelsbarometern från PostNord. Missa inte panelsamtalet ”Hur förändrar Coronapandemin transportsektorn?” på Elmiadalen, tisdagen den 30 juni klockan 10.15.
Vad kan vi förvänta oss efter krisen? Kommer e-handeln fortsätta att öka lika kraftigt? Vad innebär det i så fall för handeln och hur påverkar detta transportsektorn? Den senaste e-handelsbarometern från PostNord visar exempelvis att e-handeln har skjutit rejält i höjden – i april handlade 78 procent av svenskarna på nätet och i maj 77 procent.
– E-handelstillväxten har nått en helt ny nivå nu. Konsumenterna visar på en ökning på 36 procent jämför med maj 2019. Det påverkar transporterna genom att fler nu önskar hemleveranser, inte bara till närmsta postombud. Här har Sverige tidigare legat lägre i jämförelse med andra länder, säger Arne B Andersson, e-commerce advisor PostNord.
Förutom Arne B Andersson deltar även Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, samt Fredrik Svedberg, vd för Logtrade, i panelsamtalet. Frågan är vilka nya möjligheter och förändringar i mobilitet han tror att den påskyndade utvecklingen har skapat?
– Det finns en ökad insikt i att handeln i allmänhet, oavsett om den enbart är offline, online eller både och, behöver bli bättre på att nyttja det som redan rullar. Annars kommer det fortsatt att vara billigare att slänga klädreturer, eller överskottsmat, i stället för att exempelvis sälja det vidare. För att få cirkulär ekonomi på riktigt behöver samhället helt enkelt uppnå cirkulär logistik med allt vad det innebär i form av innovativa affärsmodeller, säger Fredrik Svedberg, vd för Logtrade.