På torsdagskvällen mottog Elgiganten det prestigefyllda priset World Branding Award i Kensington Palace i London.
– En fantastisk bekräftelse på att vi har gjort rätt saker, säger företagets nordiska varumärkesdirektör Åshild Indresøvde.
World Branding Awards delas ut av organisationen World Branding Forum till varumärken som har utmärkt sig under året. Tidigare vinnare är bland annat företag som Amazon, Apple, BMW och Coca Cola. Årets nordiska vinnare är Elgiganten.
–Vi är väldigt stolta över det här priset! Vi har jobbat målmedvetet med att stärka vårt varumärke, och för att bygga upp en stark nordisk varumärkesmodell. Vi har också investerat mycket i vårt varumärkesarbete, säger Åshild Indresøvde.
Juryns bedömning består av en övergripande analys av varumärkets styrka och ekonomiska resultat, där de tävlandes arbete med reklam, PR och sociala medier spelar en viktig roll.
–Priset är ett erkännande av det arbete som lagts ner på att bygga och upprätthålla ett varumärkes närvaro på en ständigt föränderlig marknad, säger Richard Rowles, styrelseordförande på World Branding Forum.
Camilla Everberg, Head of Brand & Digital på Elgiganten i Sverige är både stolt och ödmjuk över den fina utmärkelsen.
–Det är alltid roligt när vårt arbete uppmärksammas, och framförallt när det är i ett internationellt sammanhang som detta. Vi har under de senaste två åren byggt upp ett gediget team som har utvecklats tillsammans med varumärket, och jag är glad över att dela detta pris med dem, säger Camilla Everberg.
En stenhård konkurrens
Förutom juryns bedömning väger även folkets röst in i bedömningen av tävlingens bidrag genom en konsumentundersökning. Åshild Indresøvde menar att utmärkelsen på så sätt också blir ett bevis på kundernas förtroende.
–Det är stenhård konkurrens om att på daglig basis vara ett attraktivt alternativ för en allt mer medveten och kunnig kundgrupp och vinna deras förtroende. Detta pris bekräftar att vi gjort rätt saker, säger hon.
Åshild Indresøvde understryker samtidigt att det finns arbete kvar att göra och att satsningen fortsätter.
–Ett pris som detta ger oss motivation för att fortsätta med vårt arbete. Vi behöver ständigt utvecklas för att göra våra kunder nöjda. Våra undersökningar visar att 93 procent av våra kunder är nöjda med sin upplevelse hos oss. Detta är en siffra som vi arbetar hårt för att höja, säger Åshild Indresøvde.