E-handel för äldre infördes i hemtjänsten i Trollhättans Stad i februari.
Något som kan ha varit till fördel i att minska smittspridningen av Coronaviruset i Trollhättan.
Införandet har genomförts i ett EU-projekt inom Interreg som startades i höstas där Högskolan Väst och Trollhättans Stad ingår. Projektet handlar om att öka användningen av och kunskapen om välfärdsteknik i omsorgsverksamheten, i detta fall e-handel.
Införandet av e-handel för de flesta äldre skedde innan Coronakrisen slog till på allvar. Det betyder att personalen inte själva behöver åka till butiken i samma utsträckning längre.
– Det är ju en fördel överlag att personalens tid läggs i hemmet vid inköp och att de i dessa tider dessutom inte behöver gå till affären i samma utsträckning och sedan återvända till en riskgrupp. På så vis minskas utsattheten både för personal och brukare, säger Anette Kronlid, verksamhetsutvecklare på Trollhättans Stad.
Det var i höstas som man började införa e-handel hos äldre och andra grupper inom hemtjänsten som i vanliga fall får hjälp med traditionella matinköp i butik. Högskolan Väst har följt hur införandet fungerat.
Äldre har fått lära sig att skaffa mobilt bank-id, e-postadress och liknande för att själva lära sig att vara en aktiv del av handlingen via nätet, samtidigt som man får fortsatt stöd i att genomföra handlingen på nätet.
– De känner att de ser sitt saldo och betalar själva. Att få sitta bredvid och klicka. Det är en trygghet för de äldre att få vara med i köp-processen, säger Berit Forsman, forskare på Högskolan Väst som har följt införandet och hur det fungerat.
Nu ökar intresset för e-handel inom andra enheter på kommunen.
– Vi ser att det finns ett ökat intresse även inom LSS och socialpsykiatrin, säger Anette Kronlid.
Genom att arbetssätt och infrastruktur redan byggts upp innan coronakrisen har fler inom kommunen fått möjlighet att införa e-handel.