Överlag har pandemin haft positiva effekter för Teknikdelar.se och Teknikkdeler.no.
Försäljningen har ökat kraftigt i båda marknader, särskilt i Norge. Hittills är årets totala ökning 200 % på den norska marknaden, och bara under Black Week är ökningen 385 % jämfört med föregående år.
– Försäljningen är extrem i Norge just nu. Vi märker ett uppsving här under Q4 som vi inte har sett tidigare. Peaken har kommit nu under Black Week där ökningen är 385 % jämfört med föregående års Black Week. Redan under fredagseftermiddagen var fjolårets Black Week-försäljning slaget, säger Jakob Landin, CMO på Teknikdelar.
Uppsvinget började redan i oktober för Teknikdelar på den norska marknaden. Sedan har det bara fortsatt i takt med att företaget har gjort rätt inköp och investerat i marknadsföring, något de nu har fått en enorm avkastning på.
– Vi upplever inte att taket är nått, tvärtom. Det beror dels på att vi jobbat oss fram till en bättre marknadsposition och konkurrensfördel i Norge jämfört med Sverige. Det beror också på att Norge har haft större restriktioner och det har gynnat vår försäljning mer än vad det har gjort i Sverige. Dessutom erbjuder vi hemleverans, vilket är ett populärt alternativ för norrmän i dessa tider, fortsätter Jakob Landin.
– Fler norrmän har insett nyttan i att kunna reparera sin mobiltelefon och köpa andra produkter som resulterar i möjligheten att behålla sin mobil längre. Detta visar att vårt viktiga miljöarbete lönar sig. Detta då varje mobil som lagas, i stället för att kunden köper ny mobil, innebär en miljöbesparing av koldioxidutsläpp som motsvarar en bilresa från Oslo till Malmö, säger Michel Alshammari, COO på Teknikdelar.