Zalando SE, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, uppnådde exceptionell lönsam tillväxt under tredje kvartalet 2020.
Gross Merchandise Volume (GMV) och intäkterna ökade med 29,9 procent och 21,6 procent till 2,5 miljarder respektive 1,8 miljarder euro.
Den starka tillväxten drevs framför allt av den ökande efterfrågan att handla digitalt under den pågående pandemin, liksom den starka insatsen från Zalandos Partner Program och Zalando Lounge.
Efter en lyckad lansering i Sverige i juni utökar Zalando sitt Connected Retail-program till Danmark, Norge och Finland, där företaget kopplar ihop fysiska butiker med online-plattformen.
Först ut att ansluta är danska Bestseller och PVH som äger bland annat Calvin Klein och Tommy Hilfiger.
– Vi är väldigt glada över att danska, norska och finska butiker nu enkelt kan ansluta till Zalandos plattform via vårt Connected Retail-program. Butikerna kan därmed sälja sina produkter direkt till våra drygt 35 miljoner aktiva kunder online. Ett stort och lokalt sortiment distribueras på så vis från lokala återförsäljare till kunder på de nordiska marknaderna och runt om i Europa. Norden är en nyckelmarknad för oss på Zalando, och därför utökar vi nu vårt Connected Retail-program här, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando
– I vår bransch har fysiska butiker drabbats hårdast av coronapandemins effekter, och det är oerhört viktigt att vi agerar snabbt för att stötta dessa. Därför väljer vi att avstå från provision för partners som använder Connected Retail-programmet fram till slutet av första kvartalet 2021, och erbjuder tidiga utbetalningar till partners för att stödja deras likviditet, fortsätter David Hejgaard