Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra?
Hem NYHETER Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra?

Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra?

Publicerat av: Redaktionen

YouGov BrandIndex lanserar nu Sveriges mest rekommenderade varumärken 2018.

Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra? 2Det är den mobila betaltjänsten Swish som är det mest rekommenderade varumärket och Huawei är varumärket med den största positiva förändringen.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta. Detta kallas för Brand Advocacy internationellt.

Swish är återigen det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex men är i år tätt följt av det trådlösa hemmaljudsystemet Sonos, som är ett nytt varumärke på tio-i-topplistan. Däckproducenten Nokian intar i år tredjeplatsen tätt efter Sonos.

Bilbranschen är generellt sett duktiga på att skapa ambassadörer och ytterligare två däckproducenter har återigen fått en plats i topp-10, nämligen Michelin på fjärdeplats och Continental på tionde. Volvo är en gammal kändis på listan (8:e plats), men har i år blivit omkörd av KIA (6:e plats).

I år har även delningstjänsten airbnb, som har varit en stor succé sedan sitt intåg, tagit sig in på topp-tio-listan.

Ökat mest 2018

Kinas ledande smartphone-tillverkare, Huawei, har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 7,9 enheter under 2018 och är det varumärke som har ökat mest. YouGov BrandIndex-data visar att svenskarna upplever att de får bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei.

McDonald’s har ökat med 6,5 enheter och är det varumärke som ökat näst mest. McDonald’s har dock en fortsatt negativ Brand Advocacy-poäng vilket innebär att det är fortsatt fler som undviker att rekommendera McDonald’s än som rekommenderar varumärket. På tredjeplats hamnar Öresundskraft.

I Sverige har attityderna varit negativa till Coca-Cola under en lång period, men nu har Coca-Cola två varumärken med på listan över varumärken som ökat mest sett till Brand Advocacy. Coco-Cola Light som har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 6,0 enheter, är det ena varumärket, och Coca-Cola som har ökat med 5,4 enheter, är det andra varumärket. Enligt BrandIndex ser den positiva utvecklingen ut att hänga samman med en lyckad julkampanj 2017 och ett starkt sponsorskap av fotbolls-vm i somras. Den positiva utvecklingen håller fortsatt i sig, troligtvis tack vare Coca-Colas nya kampanj anpassad för den svenska marknaden Allt vi delar förenar oss.

Relaterade Artiklar