Under de gångna två veckorna har dataförbrukningen i både fasta och mobila nätet ökat och nått årshögsta nivåer.
Dessutom har antalet genomförda röstsamtal ökat med hela 30 procent under veckans två inledande dagar. Även samtalslängden ökar signifikant. Det är främst uppladdad data, traditionella röstsamtal och samtal över 4G/Wifi som ökar, och en trolig anledning till det är att många svenskar håller närmare kontakt med nära och kära på distans och jobbar hemifrån med hjälp av videotjänster.
– Gårdagens besked om att skolor ska stängas och att allt fler svenskar jobbar hemifrån är sannolikt drivande i detta. På kort tid har vi sett nya årshögsta nivåer på uppladdad data och en ökning på genomförda röstsamtal med 30 procent. Det innefattar även VoLTE och Wifi-calling, dvs samtal över 4G och Wifi. Att just uppladdad data, VoLTE och Wifi-calling ökar är sannolikt för att många svenskar håller närmare kontakt med nära och kära på distans, jobbar hemifrån med hjälp av videotjänster och ringer via sin Wifi-uppkoppling, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.
Några enskilda datatoppar sticker ut, bland annat under förra veckan, 10-12 mars, då läget även i Sverige på olika sätt eskalerade och Folkhälsomyndigheten ökade risknivån till ”mycket hög”. Under förra veckans slut sågs en viss ökning i antalet genomförda röstsamtal och sedan dess har både mängden samtal och längden på dessa ökat.
– Sällan tidigare har våra kunder varit så beroende av och förlitat sig så mycket på våra tjänster som nu. Vi ska hjälpa svenskarna att hålla kontakten med nära och kära i ett läge där många sitter mer eller mindre isolerade i sina hem. Vi ska möjliggöra att så många som möjligt kan hålla koll på nyheter, följa den senaste informationen från myndigheter och arbeta hemifrån på samma villkor som från kontoret. Att planera för stora kriser är en del av vår verksamhet och näten ska rustas utifrån förutsättningen att sådana här lägen kan uppstå, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.
Så arbetar Telenor Sverige för att säkra nätdriften under coronakrisen
Som en av de största telekomoperatörerna i Sverige har Telenor en samhällsbärande roll, och av det följer att vi alltid har en väldigt god beredskap och välutvecklade rutiner för att säkra nätdriften, oavsett händelse och tuffa samhällskriser som den vi nu befinner oss i. Telenor ska alltid kunna garantera säker nätdrift, även under extremt hög belastning.
Telenor följer utvecklingen av COVID-19s spridning noga och har aktiverat krisledning som tillser att vi kan upprätthålla vårt nät givet omständigheterna. Vi arbetar nära och tillsammans våra partners och leverantörer för att kontinuerligt vidta eventuellt nödvändiga åtgärder för att säkerställa kontinuerlig drift av våra tjänster med personal dygnet runt. Våra kunder ska få de tjänster vi levererar till dem utan störningar.
Telenors nät och tjänster är robusta. Driftstörningar kan fortfarande uppstå och våra tekniker måste bedriva samma underhållsarbete som vanligt oavsett vad som händer. Tyvärr kommer andra delar av vår verksamhet att påverkas av det som just nu sker i världen och i Sverige. Vissa kunder kan drabbas av försenade leveranser, vilket vi beklagar, men vi gör samtidigt vårt yttersta för att säkerställa att så få som möjligt drabbas under denna period.