I samband med skolstarten lägger en fjärdedel av alla barnfamiljer mellan 1 000 till 3 000 kronor på att uppdatera sina barns garderober.
Samtidigt ökar begagnathandeln tydligt, i år har 42 procent av de tillfrågade handlat begagnade kläder till sina barn, jämfört med bara 16 procent i fjol. Det visar en undersökning av Demoskop gjord på uppdrag av Tradera. Och Traderas försäljningssiffror bekräftar trenden.
Tillsammans med undersökningsföretaget Demoskop frågade Tradera drygt 1 000 föräldrar om deras inställning till skolstarten och konsumtionen i samband med den. 23 procent av de tillfrågade handlar mycket ofta eller ganska ofta begagnade plagg till sina barn (i fjolårets undersökning var siffran 15 procent). De som är allra bäst på att handla begagnade kläder till sina barn är kvinnor och det är framförallt den yngre generationen föräldrar mellan 18 till 39 år som hittat till secondhand-marknaden.
– Det är glädjande att se att begagnathandeln för barnkläder växer så kraftigt. På Tradera säljs det barnkläder för drygt 80 miljoner kr per år och hittills i år har försäljningen ökat med ytterligare 9,5 %, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.
De allra flesta, hela 91 procent svarade att de hade kläder och skor hemma som barnen har vuxit ur och som de inte kommer använda.
– Har man barnkläder som inte längre gör nytta bör man verkligen sälja dem vidare. Intresset för begagnade barnkläder är större än någonsin, särskilt i samband med säsongsbyte som nu vid skolstarten, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.
Vanligare att köpa begagnad utrustning till fritidsaktiviteter
72 procent av de tillfrågade har barn som har en fritidsaktivitet som kräver utrustning. Mest pengar på utrustning lägger föräldrarna till barn som spelar ishockey eller rider där prislappen i vissa fall kan hamna på närmare 5 000 kronor. Intresset för att handla utrustning till fritidsaktiviteterna second hand är hög. 73 procent kan tänka sig att göra det och 54 procent gör det redan i mer eller mindre utsträckning. Bäst är man i Norrland där hela 68 procent har handlat begagnad utrustning till sina barns fritidsaktiviteter.