Pulsen Retail AB, ett bolag inom Pulsenkoncernen som utvecklar retail-ERP-lösningen Harmoney och som har stor kompetens inom svenska retailbranschen, förvärvades den 1 juli av Total Specific Solutions.
Pulsen Retail kommer ingå som ett oberoende bolag under TSS paraply av mjukvarubolag inom olika vertikaler i Europa och får därmed ännu starkare innovationskraft och nya möjligheter som utvecklar både bolaget och kunderna vidare inom retailbranschen.
– TSS har precis som Pulsen ett långsiktigt engagemang i sina verksamheter och jag ser att vi lämnar över Pulsen Retail i ett bra ägarskap som ger goda förutsättningar för att vidareutveckla retailkunder, medarbetare och partners på ett fantastiskt sätt, kommenterar Pulsens koncern-vd Jonus Bartholdson affären.
Pulsen Retail AB är ett mjukvarubolag inom den vertikala retailmarknaden i Sverige. De utvecklar ERP-lösningen Harmoney som idag hjälper kunder att driva och växa retailaffärer inom såväl fysisk butik som e-handel.
Genom sin satsning Smarter Retail Marketplace utvecklar bolaget hela den svenska retailmarknaden genom att vara en samlingsplats för värdeskapande retailteknik, både egenutvecklad och best-of-breed-lösningar via partnerskap. Pulsen Retail driver dessutom utvecklingslabbet Rapid Innovation Camp där företaget och industriexperter gemensamt utvecklar framtidens retailtjänster. Bolaget förvärvas nu av nederländska Total Specific Solutions, som därmed utökar sitt fotfäste i Sverige vid sidan av de redan ägda bolagen Infoflex, FDT och PingPong.
– Retailverksamheten har varit del av Pulsen i princip från starten och detta är första gången som vi säljer ett av våra bolag i koncernen. Men vi ser att TSS genom sin breda bolagsportfölj både i Sverige och internationellt kommer kunna tillföra bra värde till Pulsen Retail och till våra kunder och partners, så affären känns väldigt positiv för alla parter. Att bolaget dessutom stannar kvar i Borås även framöver tycker jag också är positivt för handelsstaden Borås, kommenterar Jonus Bartholdson, Pulsens koncern-VD.
– Personligen ser jag fram emot att tillsammans med mitt team vara en del av TSS i vår tillväxtresa med Harmoney som Retail-ERP samtidigt som vi lanserar flera nya tjänster inom Smarter Retail kring automation, AI, POS och B2B tillsammans med våra partners. Vi har spetskompetens inom retail och AI-området och ett fantastiskt bra samarbete tillsammans med våra kunder säger Stefano Crozzoli, VD på Pulsen Retail
Pulsen Retail kommer drivas vidare som ett oberoende bolag, under nytt namn, inom TSS-sfären och fortsätta leverera systemet Harmoney och andra tjänster precis som tidigare, så för bolagets kunder blir skillnaderna små i det korta perspektivet. På sikt kommer både kunder, medarbetare och partners dra nytta av kunskap, erfarenheter och best practices från TSS omfattande bolagsnätverk.
Rob van der Salm, General Manager på TSS, kommenterar affären så här i pressmeddelandet från TSS:
– We are very proud to welcome Pulsen Retail AB to TSS. Now, we have a second Swedish company next to FDT in the retail industry in Sweden. As TSS, we can share all our best practices on running a successful VMS (Vertical Market Software) company. We have many software companies in the retail sector that can exchange knowledge, but only FDT and Pulsen Retail know the Swedish market with its particularities. So, we welcome the Pulsen Retail division to TSS. And together with Katarina Hökfors of FDT, we can further strengthen our position in the Swedish retail market.
– Genom den här affären kommer Pulsen Retail ges större möjligheter att växa inom sin bransch. TSS är bra på att dra nytta av erfarenheterna från sina mer än 90 mjukvarubolag i Europa. Med ett sådant nätverk och stort erfarenhetsbaserad kunskap får man även ökat fokus på innovation inom retailsidan som kommer kunderna till del. Inom Pulsen har vi ett långsiktigt engagemang i alla våra relationer och det känns därför bra att lämna vidare det retailbolag vi byggt upp till en koncern som delar vårt tänk kring långsiktiga relationer. Vi vet att TSS kommer ta hand om bolag, kunder och medarbetare med samma engagemang som vi har och skapa ännu bättre förutsättningar för tillväxt och utveckling framöver inom retailområdet, säger Jonus Bartholdson.