Sommaren 2013 slogs portarna upp till Tele2 Arena och sedan dess har miljontals besökare upplevt musik och sport i världsklass.
Halvvägs igenom det tioåriga sponsorskapet konstaterar Tele2 att arenan lockat drygt fem miljoner besökare som tillsammans har ringt över sex miljoner samtal från arenan.
Tele2 gick 2013 in som sponsor för den nya arenan i Stockholm med ambitionen att förhöja besökarnas arenaupplevelse genom mobila tjänster. Resultatet är ett tioårigt sponsorskap som i halvtid firar över 500 musik- och sportevenemang som fört samman liveupplevelsen med uppkopplade tjänster.
Ett av de största evenemangen som visat på Tele2 Arenas världsledande mobil- och wifi-nät var Justin Biebers besök 2016, då publiken delade med sig av kvällens höjdpunkter till vänner och familj i totalt 3,4 TB uppladdad data. Detta motsvarar fem år och åtta månaders konstant musikstreaming, vilket är det mesta som någonsin uppmäts på arenan.
– Det är otroligt kul att titta tillbaka på de här fem årens sponsorskap av Tele2 Arena. Att Tele2 kan förhöja arenabesöket genom vår teknik och uppkoppling så besökarna kan dela sina upplevelser i realtid, gör arenan till en av världens mest moderna. Nu ser vi fram emot de kommande fem åren då vi vill fortsätta göra Tele2 Arena till Sveriges mest uppkopplade mötesplats för både företag och privatpersoner, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2 Sverige.
En undersökning som företaget Netigate har genomfört visar att det potentiella värdet på sponsorskapet av Tele2 Arena årligen överstiger Tele2s investering med nästan 200 procent.
Sponsorskapet har även prisats som ”Årets Sponsorskap” i tävlingen ”Gyllene Hjulet” år 2015, med motiveringen att det skapar kundvärde och kopplar till både målgrupp och varumärke.
Utöver de många musikevenemang som Tele2 Arena står som värd för är fotboll det som lockar störst andel besökare. Stockholms-lagen Hammarby IF och Djurgården IF har Tele2 Arena som hemmaplan och de har tillsammans spelat över 200 matcher på arenan. Under sommarens fotbolls-VM bjöd Tele2 Arena också in till fotbollsfest och visade Sveriges kvalmatcer på Europas största skärm.
*Beräkningen baseras på flera antaganden som Netigate har mottagit från Stockholm Live och som tagits över från en tidigare undersökningsomgång. Stockholm Live har tillsammans med Netigate genomfört en besökarundersökning och en panelundersökning för att mäta kännedomen av sponsorernas varumärken och attityder bland besökarna och allmänheten. För Tele2 har man även undersökt lojaliteten bland kunderna samt i vilken grad potentiella kunder överväger Tele2 som mobiloperatör.