Apoteket behåller ledningen som Sveriges grönaste apotek.
Det visar strategikonsultföretaget Differs undersökning om Sveriges grönaste varumärken som nyligen presenterats.
– Hållbarhet är en långsiktig och strategisk kärnfråga för Apoteket sedan flera år och för oss går hälsa och hållbarhet hand i hand. De senaste åren har vi kommunicerat konkreta aktiviteter som vi faktiskt gör. Ett exempel är hur vi väljer ut produkter utifrån ett hälso-och hållbarhetsperspektiv via vår tuffa kvalitetskontroll, säger Apotekets marknadschef som tog emot priset.
Apoteket fick lika höga poäng av de intervjuade som förra året och apoteksbranschen totalt anses vara den näst grönaste av branscherna som var med i undersökningen.
Totalvinnare av samtliga för intervjupersonerna namngivna företag var SJ som vann för sjunde året i rad. Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vann den kategorin för nionde året i rad.
Sammanlagt var det 105 deltagande varumärken i alla undersökta branscher. Uppemot tusen personer i åldrarna 15-75 år svarade på undersökningen.