Årets semestertopp närmar sig och kontoren i stan ekar tomma under veckorna från mitten av juli.
På shoppingsajten Fyndiq.se sätter det tydliga spår i vad kunderna köper.
”Sökord med sommarledighetskänsla som pool, bikini och cyklop har klättrat kraftigt bland de mest eftersökta i juli. Våra kunder verkar vara trogna landslagssupportrar, då både sökning på och köp av Sverigetröjor har ökat mycket under månaden. Andra produkter som kunderna köper oftare just nu är solglasögon och Prosecco Pong”, säger Mårten Al Fakir Larsson, varumärkeschef på Fyndiq AB.
Fyndiq.se har i genomsnitt 65000 besök per dag. Som för liknande sajter inom branschen har andelen besök från mobil ökat mycket de senaste åren, men för Fyndiq växer andelen fortfarande. I juni noterade man ett nytt rekord, då knappt 70 procent av besökarna besökte hemsidan via mobil (jämfört med 59 procent i juni 2017).
Vanliga sökord inför julisemestern:
Flamingo
Vattenflaska
Pool
Bikini
Sverigetröjor
Powerbank
Linser
Airpods
Unicorn
Cyklop
Listan bygger på vanligaste sökorden på fyndiq.se under perioden 1–12 juli 2018, rensat från sökord som ligger högt på listan året runt (såsom ryggkliare, massage och pyssel).
Vanliga köp inför julisemestern
Sverige fotbollströja
Vattenslang
Sovmask 3D
Solglasögon
Bandelettes
Waisttrainer
Tandblekning
Digital våg
Flugfångare
Prosecco Pong
Senilsnöre
Nästrimmer
Listan bygger på de vanligaste varuköpen på fyndiq.se under perioden 1–12 juli 2018, rensat från varor som ligger högt på listan året runt såsom tillbehör till mobil och surfplattor.