Svenskarnas garderober innehåller massor av oanvända plagg och onödiga klädinköp.
En ny Sifo-undersökning utförd på uppdrag av Tradera och Avfall Sverige visar att nära var tredje svensk kvinna i åldrarna 18–29 år låter hälften av garderoben förbli oanvänd.
En tredjedel av svenskarna (36%) köper varje halvår eller oftare kläder och skor som de inte behöver. Det är framförallt kvinnor som står för den onödiga klädkonsumtionen, där hela 52 procent uppger att de handlar plagg som de egentligen inte behöver. Undersökningen från Sifo visar dessutom att bland kvinnor i yngre åldrar (18 – 29 år) handlar nära var tredje kvinna (28 %) onödiga plagg så ofta som varannan månad, vilket är en markant skillnad från männen i samma ålder där knappt var tionde man (7 %) följer samma mönster av onödig konsumtion.
Den höga konsumtionen av kläder och skor kan vara en anledning till att många plagg i garderoben förblir oanvända. Nära var fjärde svensk (24 %) använder sällan eller aldrig hälften av sin garderob.
Själva produktionen kan stå för upp till 70 procent av ett plaggs totala klimatpåverkan. Exempelvis så kan det krävas 4 600 liter vatten för att producera ett par jeans.
– Den onödiga klädkonsumtionen är inte bara en bov för plånboken, den skadar också miljön. Det krävs stora resurser att producera textilier, alltifrån råvara, vatten och kemikalier till energi och transporter. Allt som produceras ger avtryck på vår planet, och om vi dessutom inte ens använder nyproducerade plagg är det verkligen resurser till spillo, säger Anna-Carin Gripwall, Avfall Sverige.
Oönskade plagg skänks, slängs eller förblir kvar i garderoben
4 av 10 svenskar (39 %) uppger att de garderobsrensar och skänker plagg till välgörande ändamål. Även att skänka till secondhand-butiker är vanligt bland svenskarna, främst bland äldre kvinnor (65–79 år) där hela 36 procent uppger att de låter kläder få nytt liv genom donation till secondhand-butiker.
Dock uppger 11 procent av svenskarna att de fortfarande slänger kläder och skor, vilket enligt Avfall Sverige är en riktig miljöbov. Främst är det medelålders män (21 %) som kastar kläder och skor i soptunnan istället för att återanvända. Även plaggen vi inte längre vill ha förblir liggande i garderoben. Var tionde svensk (9 %) uppger till Sifo att man sparar plagg som man inte tänker använda mer. I byrålådan gör de för all del ingen skada – men heller ingen nytta.
– Svenskarna skulle verkligen kunna bli bättre på att rensa ut och sälja vidare sina oönskade plagg. Kläder är Traderas största kategori och framförallt dam- och barnkläder går väldigt bra. Här finns det alltså både pengar att tjäna samtidigt som man låter plagg få längre livslängd, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.
5 tips för att få bukt med en överfull garderob
1. Rensa mycket och ofta! Om du inte använt ett plagg under det senaste året – så skänk eller sälj det.
2. Dela in de utrensade plaggen i en hög med sådant du kan sälja vidare (t ex märkesplagg, knappt använda plagg, fina vintageplagg), som du kan skänka bort och en hög med sånt som är för slitet / urtvättat. Åk till återbruksbodar vid återvinningscentralerna med det du vill skänka.
3. Organisera garderoben utifrån säsong. När sommarkläderna åker fram plockar du bort vinterkläderna och tvärtom. Rensa varje gång du byter säsong.
4. Osäker på vad som inte används? Testa att hänga alla galgar åt fel håll i garderoben. När du använt ett plagg och hänger tillbaka det så vänder du galgen åt rätt håll. På så sätt ser du vilka plagg som aldrig används och att det är dags att skänka eller sälja dessa.
5. Känns uppdraget för stort? Sätt upp delmål. Ta en låda, hylla eller viss typ av plagg i taget.
Bästa tipsen för att sälja begagnade plagg på auktion
1. Ta bra bilder i bra ljus. Både bakifrån, framifrån och närbilder.
2. Var ärlig och utförlig i din beskrivning. Finns det fickor? Hur är skicket? Är den stor eller liten i storlek? Och glöm inte tvättråd.
3. Sätt ett lågt utropspris. Då kommer fler att delta i budgivningen och chansen att slutpriset blir högre ökar.
4. Två veckor är en bra tid att låta annonsen ligga ute. Då hinner många se den.
5. Dela din annons i dina sociala flöden så fler ser den.