Verizon har investerat över 80 miljoner dollar i 5G-teknik i Tampa, Florida och på Raymond James Stadium, där den 55: e upplagan av Super Bowl kommer att hållas i helgen.
Fans kommer få tillgång till nya interaktiva och mobila tittarupplevelser, samtidigt som Verizon lanserar ett virtuellt 5G Verizon Stadium i Fortnite Creative, där fans kan träffas, fira tillsammans och tävla mot varandra.
En av världens största årliga sportevenemang äger rum sent på söndag svensk tid, där vinnaren av den nordamerikanska ligan för amerikansk fotboll, NFL (National Football League), ska koras. Det är Kansas City Chiefs som ska spela mot Tampa Bay Buccaneers i Super Bowl-finalen, som äger rum på Raymond James Stadium i Tampa, Florida.
Men i år betyder pandemin att antalet åskådare på arenan kommer att vara begränsat. Verizon har fram till årets Super Bowl använt 5G-tekniken för att erbjuda ett antal nya och spännande möjligheter att uppleva matchen, även med andra fans och åskådare. Med Verizons 5G SuperStadium inbyggd i NFL-mobilappen kan fans med en iPhone 12 välja att följa matchen genom sju olika kameravinklar medan de är på arenan och via fem vinklar om de följer matchen hemma. De kan också välja att komplettera med information och statistik om de enskilda spelarna via pålagd AR (augmented reality), som laddas ner från NFL: s Next Gen Stats. Med Verizon Medias ”Watch Together”-funktion, en gratis upplevelse för att kunna titta tillsammans i Yahoo Sports-mobilappen, kan fans se matchen med vänner och familj på sina telefoner. Både SuperStadium och Watch Together drivs av Verizon Media Platforms streamingteknik i realtid.
Dessutom erbjuds en mycket speciell “fan-first” upplevelse genom Verizon 5G Stadium i Fortnite Creative, som är den största händelsen hittills i Fortnites Creative Mode, vilket gör att spelare kan interagera med sina favorit-NFL-spelare på ett aldrig tidigare skådat sätt genom fyra fotbollsinspirerade spel och några dolda överraskningar.
“Vi kan se hur 5G-tekniken börjar förändra ett flertal branscher och hur den bidrar med innovation”, säger Diego Scotti, CMO, Verizon.
”Att återuppfinna live-evenemang är ett bra exempel på potentialen med 5G. Under ett år som detta är det spännande att se hur Super Bowl-upplevelsen kan förvandlas och utvecklas genom att skapa en virtuell arena i Fortnite som sätter nya standarder för spelupplevelse, samtidigt som vi utvecklar åskådarupplevelsen på själva arenan.
Verizon har investerat över 80 miljoner dollar i att utöka sitt nätverk så att det kan stödja Super Bowl. Både Raymond James Stadium och de omgivande områdena har 5G-uppgraderats på olika sätt – inklusive i form av ett uppgraderat distribuerat antennsystem (DAS) och 281 småcellsantenner som ger täckning i och runt Raymond James Stadium samt i centrala Tampa.