Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under november 2019 jämfört med samma månad föregående år.
Butiksförsäljningen ökade med 3,7 procent och e-handeln med 16,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under november 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljningen ökade med 3,7 procent och e-handeln med 16,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
– Butikshandeln hade i november högre tillväxt än vanligt medan e-handeln haft något lägre tillväxt än vanligt de två senaste månaderna. Tillväxten i dagligvaruhandeln höll i november i stort sett samma takt som inflationen och befolkningsutvecklingen, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Den ackumulerade tillväxten under 2019 (jan-nov) uppgår till 3,2 procent, 2,8 procent i butikshandeln och 21,8 procent i e-handeln.
Under november månad bedöms kalendereffekten vara noll. Jämfört med november 2018 förlorades en torsdag medan det tillkom en extra lördag.